TUNGT TAK GJENNOM TAKET: Ut gjennom taket løftes sylinderen som veier 63 tonn og som tjente Hunsfos Fabrikker fra femti-tallet. Mobilkrana fra Stavanger kan løfte opp til 500 tonn på det meste. Hvert av de røde loddene på krana veier 10 tonn. Foto: Odd-Inge R nning Uleberg
DET GIKK GODT: Sylinderen senkes ned på en ferdiglaget plattform. Det gikk godt, og femti, seksti skuelystne kan puste lettet ut. Foto: Odd-Inge R nning Uleberg
BJELKE: Dette er en av takbjelkene som måtte skjæres ut for å få opp sylinderen gjennom taket. Foto: Odd-Inge R nning Uleberg

VENNESLA : Til helga begynner demontering av rekkverk på broa inn til fabrikkområder og neste uke skal gigantsylinderen på 63 tonn kjøres til Kristiansand, før den skipes til Malaysia hvor hele papirmaskin seks skal monteres opp igjen.

Ganske gigantisk

MILLIMETERNØYE: På utsiden sitter kranføreren og styrer løftet, som foregår med millimeterpresisjon. Her er sylinderen på vei ut av papirmaskinen. Foto: Odd-Inge R nning Uleberg

Det var store dimensjoner over det som foregikk på Hunsøya torsdag. Mobilkrana innleid fra Stavanger kostet en kvart million kroner å leie i et par dager. Hvert av de røde loddene bak på krana veier ti tonn. Seks vogntog kom kjørende med dem onsdag. Krana har løfteevne på hele 500 tonn.Tørkesylinderen som skulle ut av fabrikken, veier 63 tonn. Med millimeterpresisjon (og god radiokontakt) satt kranføreren utenfor og løftet sylinderen inne i fabrikken.

Kom med toget

Papirmaskin seks ble bygget på femtitallet. Den gang kom sylinderen via jernbanen til Vennesla.

— Det er en artig historie, forteller Trygve Aas, en av de nye eierne på Hunsøya.

— Det ble laget en tremodell av sylinderen. Toget kjørte opp fra byen med modellen. Der det var for trangt, ble tunneler utvidet og stein sprengt bort. Store forberedelser altså, forteller han.

Nå kunne ikke sylinderen kjøres med tog tilbake til byen. Jernbanesporet inn til Hunsfos fungerer ikke lenger. Det blir vogntog-transport neste uke. Da sylinderen kom til Vennesla, ventet man med å bygge igjen fabrikkhallen til sylinderen var på plass. Når den skulle ut igjen, måtte store takbjelker i betong skjæres vekk. Eneste vei ut var gjennom taket.

Mange kikket

Folk fra Malaysia har nå vært på Hunsfos i flere uker for å demontere papirmaskin tre, fire og seks. Alle skal flyttes og bygges opp på nytt i Østen. Løftet av tørkesylinderen i papirmaskin seks har vært ett av de mest kritiske øyeblikkene.

Under løftingen, som tok flere timer, kom mellom 50 og 60 skuelystne, deriblant en hel klasse med elever fra linje for industriell produksjon fra Vennesla videregående skole.