KRISTIANSAND: — Jeg oppfatter en del av vedtakene vi har fått til å være litt raske beslutninger. Man kan jo spørre seg om ikke de nye reglene kan gi for lette muligheter til å anvende tvang overfor for eksempel urolige demente, før andre alternative løsninger er forsøkt. Dette er et krav i loven, sier seniorrådgiver hos fylkeslegen, Fredrik Dahl.

Hensikten med loven var å sikre nødvendig helsehjelp til mennesker uten samtykkekompetanse, og å kunne lovhjemle tvang.

I år er tvangsvedtak mot personer uten samtykkekompetanse tema for landsomfattende tilsyn med helsetjenesten, og helsetilsynet i Vest-Agder skal føre tilsyn i to kommuner i høst. Så vil Statens helsetilsyn lage en oppsummeringsrapport, som vil gi et bilde av situasjonen for hele landet på dette området.

— Loven er et kompromiss. I årevis har politikerne forsømt seg på dette området, så da det endelig ble gjort et vedtak, var det så skjønnsmessig utformet at det er svært vanskelig å praktisere ut fra et rettsikkerhetsmessig synspunkt, sier Dahl.

Han mener det er oppsiktsvekkende at denne loven, som gir omfattende mulighet for store inngripener i enkeltmenneskers liv og frihet, nesten ikke har vært gjenstand for noen diskusjon.

Dahl har tatt en opptelling over antall vedtak om tvungen helsehjelp i Vest-Agder per. 15.08.11:

  • Innleggelse i sykehjem mot pasientens vilje: 2

  • Tilbakeholdelse i sykehjem: 24

  • Bruk av bevegelseshindrende tiltak: 36

  • Legemidler skjult i mat/drikke: 28

  • Inngrep i kroppen: 14

  • Bruk av passeringsalarm: 9

  • Omsorgstiltak (hygiene): 19

90 prosent av tvangsvedtakene er overfor demente eldre, resten overfor psykisk utviklingshemmede og psykiatriske pasienter.

I hele 2010 fikk Helsetilsynet i Vest-Agder inn 136 vedtak. Dahl er ikke først og fremst bekymret over antallet vedtak, men mangelfulle og ulovlige begrunnelser som brukes. For fra 1. januar 2009 ble det lovpålagt å melde fra til Helsetilsynet hver eneste gang et vedtak om tvang ble fattet. Dette er vedtak overfor personer som selv ikke har ”samtykkekompetanse”, altså at de ikke selv skjønner hvor syke de er, og dermed heller ikke forstår hva som er best for dem selv.

Når et vedtak sendes inn, vurderer fylkeslegen om vedtaket er lovlig og vel begrunnet. I flere og flere tilfeller virker det som om tvang blir en lettvin løsning.

I vår slo fylkeslegen alarm om forholdene i sin Helse- og omsorgsmelding for 2010. Der skrev fylkeslegen:

— Vi sitter igjen med et visst inntrykk av at det enkelte ganger treffes vedtak litt for raskt, for eksempel at pasienten holdes tilbake på avdelingen med låst dør ”for sikkerhets skyld”.

I følge Dahl er det ingenting i utviklingen i 2011 som tyder på at problemet er redusert.

Disse tvangsvedtakene var ulovlige

Helsetilsynet i Vest-Agder har på oppfordring fra Fædrelandsvennen plukket ut disse eksemplene på ulovlige tvangsvedtak

Nei til tvangsmedisinering

En utviklingshemmet mann med alvorlig psykotisk lidelse skal ikke tvangsmedisineres, mener Helsetilsynet. Dette til tross for at han på ettermiddag og kveld får psykotiske gjennombrudd og blir meget urolig. Årsaken er at pasientrettighetsloven ikke kan brukes til behandling av psykiatriske pasienter. Hjemmelen fins i psykisk helsevernlov.

Dessuten skal tvangsmedisinering gjøres i samråd med annet kvalifisert helsepersonell, og pårørende skal kunne uttale seg om hva pasienten ville ønsket om han hadde kunnet si det selv. I denne saken ble ikke pårørende kontaktet.

Nei til å binde pasienten i stolen

For å hindre at en pasient faller ut av stolen og skader seg, har en helseinstitusjon gjort vedtak om å spenne ham fast i stolen med belter. Helsetilsynet godkjenner ikke dette fordi det i vedtaket ikke er beskrevet hvordan pasienten motsetter seg å bli spent fast, og ikke hva slags oppfatning nærmeste pårørende har. Heller ikke i dette tilfellet er pårørende kontaktet, og det er ikke satt tidsramme på vedtaket. Ett år er maksimal tidsfrist på tvangsvedtak, men ved alvorlige inngrep gjelder tre måneders frist.

Nei til hygienetiltak

En helseinstitusjon i Vest-Agder har fattet vedtak om gjennomføring av hygienetiltak mot pasientens vilje. Men Helsetilsynet påpeker at tiltakene ikke er konkret beskrevet, eller hva tvangstiltakene innebærer. Dessuten er ikke pårørende kontaktet. Derfor må vedtaket gjøres på nytt – denne gangen lovlig.