HOUSTON: I mai/juni gjennomføres de avsluttende testene av oljelastfartøyet HiLoad utenfor Kristiansand.

HiLoad er et selvgående fartøy som kan holde et 150.000 tonn stort tankskip fullstendig i ro i rom sjø, og som takler opp til 30 meter høye bølger.

Oljeselskaper som Chevron, Total, Petrobras og BP viser sterk interessere for norske HiLoad, en innretning som nødvendigvis vil medføre enorme innsparinger, da tankskip kan laste og losse i all slags vær.

Tester i Kristiansand

Nå i kveld møter representanter for fem av verdens største oljeselskapene administrerende direktør Peder Farmen i Remora Offshore for å drøfte detaljer rundt de avsluttende testene av HiLoad-fartøyet.

Ordfører Per Sigurd Sørensen er i Houston, og skal være med på møtet, som finner sted klokken 15.30, lokal tid.

— Det er veldig spennende. Jeg håper oljeselskapene fatter interesse for Kristiansand. Vi stiller opp for å markere byen vår så godt vi kan. Vi har et unikt teknologimiljø, og farvannet utenfor byen er optimalt for testene som HiLoad skal gjennom.

Sørensen viser til en sterk vekst i offshorerelatert industri de senere årene i Kristiansand.

— Hele det teknologiske miljøet som retter seg mot olje- og gassindustri er i sterk vekst i byen vår, og det vokser frem en høy kompetanse som kan komme oljeselskapene til gode. Nå må vi stå sammen og håpe at de får opp øynene for de unike kvalitetene ved Kristiansand, sier ordføreren.

Og legger til:

- Lykkes vi med dette, kan vi ta steget opp en divisjon som offshorehavn.

— Vi skal nå teste HiLoad-fartøyet i ulike værtyper, sier administrerende direktør i Remora Offshore, Peder Farmen, til fvn.no.

Kveldens møte med oljeselskapene er ment å fundamentere avtalestrukturen

- Det er positivt at havnevesenet og ordføreren i Kristiansand er til stede og forteller disse internasjonale aktørene om fortrinnene ved sørlandsbyen, at her står alle samlet bak, sier Farmen.

Han roser både Kristiansand havn og ordfører Sørensen for engasjementet.

- De har gjort en god jobb, og er proaktive og flinke til å markedsføre Kristiansand som en potensiell offshorehavn, sier Farmen.

I Nasjonal Transportplan er da også Kristiansand havn listet opp som en av de fem viktigste havnene i Norge.

HOLDER SKIPET STILLE: HiLoad holder digre tankskip i ro på en femkroning. Dermed kan de losse og laste gass og olje i all slags vær. FOTO: REMORAS

Eier syv prosent

Bjarne Skeie er en av flere investorer som har bidratt til det nye fartøyet. Skeies selskap Skeie Capital Investment eier sju prosent av aksjene i Remora. Bjarne Skeie regner med at de nye fartøyene raskt vil få kontrakter og at det dermed er grunnlag for en betydelig produksjon.

— Man trenger ikke kunne så mye matematikk for å skjønne at dette er kommersielt svært interessant, sier Skeie.

Utviklet unikt oljefartøy

Tolv år etter at de første skissene ble laget på et tegnebord i Arendal, kom dette oljelastefartøyet i går tilbake til landsdelen. Nå kan 29 lignende båter stå for tur.

— Det begynte med at eieren Jon Gjedebo sa at vi var for intelligente til å konkurrere på pris og at vi i stedet måtte konkurrere på teknologi, sier Lars Ødeskaug som i 1999 ledet daværende Hitec Marine i Arendal, et firma som utviklet utstyr for oljeindustrien.

Tolv år senere har nåværende eier Remora brukt 1,2 milliarder kroner på å utvikle og bygge fartøyet Hiload DP. Det er et fartøy som primært skal brukes ved oljeproduksjon på store havdyp.

— Den spesielle konstruksjonen fant vi fram til første dagen, men det har forandret seg betydelig siden 1999, sier Ødeskaug som utviklet ideen sammen med Svein Børge Hellesmark og Clas Olsen.

Testing

Lastefartøyet ligger nå i Kongsgårdbukta mens det venter på ytterligere testing.

Fartøyet senker seg nemlig ned til under tankskipets skrog og kobler seg fast slik at det kan styre selve tankskipet. En av de store fordelene er at det kan feste seg til alle typer tankskip.

— I markedet i dag brukes det spesialfartøy som er tilpasset det enkelte oljefeltet. Det gjør at de blir dyre i drift. Med dette fartøyet kan selskapene redusere kostnadene betydelig, sier Morten Mellerud, direktør ved OSM Offshore i Kristiansand.

Selskapet som har kontorer både i Arendal og Kristiansand, skal operere lastefartøyet og utstyre det med mannskap. De har i tillegg bidratt ved utviklingen av fartøyet.