KRISTIANSAND: Det opplyser Vidar Rosseland, utrykningsleder i Avinor på Kjevik.

Ifølge Rosseland var det kun et KLM-fly fra Amsterdam og et Widerøe-fly fra Bergen som klarte å lande på Kjevik i dag. Begge flyene klarte også å ta av igjen.

— Det var en kort periode at det lettet slik at disse flyene kunne ta seg ned og opp, opplyser Rosseland.

Oversikten på Avinors hjemmeside viser også at flyet fra Oslo som skulle landet klokken 19.15 klarte å lande 19.40 i kveld.

— Totalt er det sju flyvninger som har blitt kansellert i løpet av dagen. To av disse skulle fraktet reisende til Las Palmas på Gran Canaria. I stedet er passasjerene, med det ene flyet, brakt til Stavanger lufthavn Sola. Reisende med det andre flyet er sjekket inn på hotell i Kristiansand, opplyser Rosseland.

De to flyene til Gran Canaria skulle lettet omkring klokken 15 i ettermiddag. En av passasjerene, Siv Kristin Sørstrand, skulle ha reist på én ukes ferie med familien, men måtte tilbringe den første «feriedagen» på Rica-hotellet ved Dyreparken.

— Vi fikk beskjed om at flyet skulle gjøre et nytt forsøk på å lande ved 17-tiden. Da det ikke gikk, ble vi sendt med buss til hotellet. Totalt ventet vi på flyplassen i omkring fem timer. Flere passasjerer var ganske utålmodig mot slutten, sier hun.

De har fått opplyst fra flyselskapet om at flyet skal lette fra Kjevik klokken 05.30 lørdag morgen.

— Når man skal være borte i kun én uke, så teller hver dag veldig mye. Så det er kjedelig, sier hun.

Avinor vet ikke hvor mange passasjerer som totalt er rammet av tåkeproblemene.

Vidar Rosseland krysser fingrene og håper tåken snart letter.

— Jeg har forsøkt å sjekke litt på værutsiktene framover. Det ser ut som det blir litt mer yr. Kommer det mer regn, så kan tåken forsvinne. Men det er veldig uvisst hvordan det blir, sier Rosseland.

Mannskapene teller kontinuerlig hvor mange lamper de kan se langs rullebanen. På den måten kan de rapportere til flykapteinene hvordan sikten er på bakken.

— Det er flykapteinene som beslutter om de kan lande eller ikke. Vi oppgir kun hvordan sikten er fra bakkenivå, sier Rosseland.