KRISTIANSAND: – Forskjæringen til tunnelene sprenges nå ut. Rundt 50.000 kubikkmeter med fast fjell og 20.000 kubikkmeter med leire skal fjernes fra området, forteller Wilfred Ånonsen i Statens vegvesen.

Byggleder Wilfred Ånonsen i Statens vegvesen. Foto: Tormod Flem Vegge

Han er byggleder for vei og ledningsarbeider på den nye Vågsbygdveien. Ånonsen viser oss rundt i den store gropa i Fiskådalen, som er det mest arbeidskrevende området på den nye veien. Gropa vil i fremtiden romme en trafikkmaskin. Fly over den nye rundkjøringen i animasjonsvideoen øverst til høyre!

FRA HANNEVIKA

Annenhver dag går det av ei ny salve med sprengstoff på stedet. De kraftigste salvene inneholder ett tonn med dynamitt. Rystelsene kan merkes over store deler av Vågsbygd.

Grovsprengningen skal være ferdig i år. I februar skal tunnelarbeiderne, fra retning Hannevika, være klare til å bryte seg igjennom fjellet, like ved Trekanten senter. Når gjennombruddet er en realitet, skal det bygges en 40 meter lang betongportal ved utløpet av tunnelene.

SØRLANDETS STØRSTE

Over tunnelanlegget skal det såkalte Blørstadlokket ligge. Her skal Sørlandets største rundkjøring plasseres. Den vil være seksarmet og ha en diameter på 50 meter.

– Anlegget, til rundt 100 millioner kroner, blir en trafikkmaskin. I hovedløpet gjennom tunnelene regner vi med 15-20.000 biler i døgnet, mens det vil passere 5000 biler i døgnet gjennom rundkjøringen, sier byggelederen.

MYE LEIRE

Anleggsområdet i Fiskådalen ble påbegynt i september i fjor. Da ble et større område med leirmasse stabilisert, ved å vispe en kalk— og sementblanding ned i bakken. Etter at veien ble lagt om i sommer, kunne stabiliseringsarbeidet fortsette på andre steder av området. Leirmassene er på det dypeste 20 meter.

UTFORDRINGER

– Uregistrerte kabler og rør, som har kommet i konflikt med planlagte løsninger, har vært en av de største utfordringene, sier Ånonsen, og tilføyer at det også har vært en utfordring kontinuerlig å forsyne Elkem med kjølevann i forbindelse mer rørarbeidet. Han forteller at anleggsarbeidet foreløpig ligger litt etter tidsskjemaet.

Stig Berg-Thomassen, prosjektleder for den nye Vågsbygdveien. Foto: Tormod Flem Vegge

– VAKKERT OMRÅDE

Stig Berg-Thomassen, prosjektleder for den nye Vågsbygdveien, opplyser at den store gropa i Fiskådalen skal forvandles til et vakkert område.– Området får en spennende utforming med mange natursteinsmurer. Det blir grøntarealer på utsiden av anlegget. Rundkjøring får lav beplanting og belysning, for å gi trafikantene en estetisk opplevelse, forteller Berg-Thomassen.

Planen er at de nye tunnelene og rundkjøringen skal være klare for trafikk våren 2013. Hele den nye Vågsbygveien er ferdig i 2014.