SØGNE: Hundrevis av Søgne-beboere har bare én mager trøst: De er i samme båt.— Vi har fått noen kjempelange ventelister fra Høllen, Solta og Torvefjorden båthavner, bekrefter teknisk sjef Dag Arntsen i Søgne kommune.Etter det Fædrelandsvennen erfarer, er det til sammen rundt 330 navn på venteliste til de de tre havnene, som i dag er okkupert av 770 båter. Enkelte på ventelista kan ha kvittet seg med båten eller ført seg opp på to lister, slik at det reelle behovet trolig er i overkant av 200 plasser.- Selv om vi hadde bygget en stor båthavn, ville det vært fullt fra dag én, konstaterer Arntsen.Prestebukta for dyr

Inntil videre må båteierne ordne seg privat, legge båten i elva eller gjøre som teknisk sjef: La båten ligge trygt forankret i hagen hele året.Kommunen har i dag regulert for to havner: I Prestebukta og Leirkilen, for henholdsvis 100 og 160 plasser. Prestebukta har vært nærmest realitet, men erstatning til grunn- og hytteeiere gjør etter alt å dømme denne bukta uaktuell.- Bygg ut Solta med 400-500 nye plasser, med bølgebryter og flytebrygge. Det vil komme på 12-13 millioner kroner. Jeg ser for meg et skikkelig fint miljø i Høllen, sier Svein Eikeland, daglig leder i Søgne Hytteservice.Han har lite til overs for politikerne, som ikke synes å ta båteiernes problem på alvor.- De bør stikke fingeren i jorda og se behovet, mener Eikeland.Torvefjorden fikk nei

Også Mikal Hansen, forretningsfører for Torvefjorden båthavns andelslag, mener politikerne er på gyngende grunn når det kommer til båthavnene.- Enten må de bygge nye havner, eller være positive til utvidelse av havna i Torvefjorden. Det er bare to år siden de sist vendte tommelen ned for oss, og jeg tviler på at de har gode prosjekter selv. Det blir bare prat, sier Hansen til Fædrelandsvennen.Det var protester fra naboer og miljøvernere før Torvefjorden ble åpnet i 1992. Hansen mener hensynet til båteierne nå må komme i fremste rekke.- Vi har aldri hatt nok båtplasser i Søgne. I dag er det slik at det begynner å bli prekært igjen, som det var på 70-tallet, sier forretningsføreren.Ifølge teknisk sjef er mest sannsynlig fremgangsmåte at kommunen skaffer grunn, mens andelslag står for utbygging og drift av nye båthavner.