BIRKENES: Myndighetenes avgiftspålegg, konkursen i Svendsen Trans og den såkalte «skivesaken» i Nedenes herredsrett er medvirkende årsaker til at Gunnar Dag Svendsen oppgitt måtte gi opp driften. Men det var et uoppgjort krav på to millioner kroner mot et transportselskap i Oslo som veltet selskapet.— I et møte i begynnelsen av desember ble jeg lovet pengene, men de kom aldri. Da ble det umulig å drive videre. Det er lov å gå konkurs, men ikke å drive for kreditors regning. Derfor leverte jeg selskapet til skifteretten, sier eneaksjonær Gunnar Dag Svendsen til Fædrelandsvennen.Siden 1972 har Gunnar Dag Svendsen drevet med lastebiler. De fleste årene med adresse Birkeland. De siste årene drev han selskapet fra Arendal. Svendsen bygget opp et solid firma som spesialiserte seg i frysetransport til østeuropeiske land. Ved konkursåpning disponerte selskapet 23 moderne vogntog. Nær 30 personer var ansatt i G. D. Svendsen AS.Gunnar Dag Svendsen sier til Fædrelandsvennen at han for to år siden forsøkte å kvitte seg med en del av selskapet, blant annet gjennom samarbeidet med Svendsen Trans. Men dette selskapet gikk konkurs og Svendsen tapte over to millioner kroner.- Før dette hadde jeg en egenkapital på fire millioner kroner. Det gikk relativt bra for meg. Så begynte nedturene. Konkursen i Svendsen Trans, rettssaken etter myndighetenes krav på 300.000 kroner for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene i forbindelse med Russland-fraktene og nå til slutt Oslo-firmaet som ikke vil betale to millioner kroner vi har til gode i dette selskapet.- Jeg har tapt seks til syv millioner kroner på to år. Da nytter det ikke å drive videre. Det tok mange år å bygge opp selskapet. Men det raste fort, sier Svendsen.DnB Finans har sørget for at noen av bilene er i drift gjennom et annet selskap i Arendal. De andre bilene er på vei hjem fra utlandet og vil bli parkert. 12-14 frysebiler har gått for Oslo-firmaet, som nå ikke vil gjøre opp for seg. Også disse bilene vil bli stående.- Jeg forsøker å hjelpe til med å rydde opp etter konkursen. Redde mest mulig av verdier. To biler har stått i Kroatia siden før jul etter tollproblemer. Bilene var lastet med frossent kjøtt. De skal nå være losset og er på vei hjem.Gunnar Dag Svendsen vet ikke om han vil forsøke å kjøpe tilbake noen av bilene som gikk med i dragsuget av konkursen. Han vet heller ikke om han vil fortsette i transportbransjen.- Det er dette yrket jeg kan. Jeg er 53 år og det er ikke så lett å begynne med noe annet. Men som sagt er jeg lei av alt slitet og har lenge ønsket å kvitte meg med bilene. Det er ikke lett å drive i denne bransjen i dag, sier Svendsen.Advokat Pål Christensen i Arendal er oppnevnt som midlertidig bostyrer. Første skiftesamling er berammet til 18. februar.- Selskapet har betydelig gjeld, men også store verdier i vogntog. Bilene er pantsatt i DnB Finans og K-Finans. Samtlige vogntog hankes nå inn. Noen få biler er overlatt til Transportservice. Det er ganske mange kreditorer, men det er tidlig og den fulle oversikten har jeg ikke på nåværende tidspunkt, sier Christensen.