KRISTIANSAND: Tre av gruppelederne i Kristiansand bystyre trakk seg i går i protest fra aksjonskomitéen for «Bedre stamvei på Sørlandet».— Det foreligger ikke noe statistisk materiale som tilsier at ulykkene blir færre med bedre veier. Vi ønsker mer av trafikken over på bane og sjø. Her er det bare snakk om å bygge mer vei for flere privatbiler, og kollektivtrafikken blir skjøvet i bakgrunnen. Det vil jeg ikke være med på, sier Kjell Landmark, som er gruppeleder for Miljøpartiet de Grønne.Valgkomitéen i Kristiansand bestemte at gruppelederne for partiene i bystyret skal være aksjonskomité i byen. På møtet i går trakk ikke bare Landmark seg, men også Torbjørn Urfjell (SV) og Dag Vige (V).- Når det ikke er rom for å tenke helhetlig transportpolitikk, og heller ikke noe ønske om å sette et lokalt preg på aksjonen, kan vi ikke stå inne for dette. Det er helt nødvendig med et skikkelig kollektivtilbud i helheltbildet, men det vil ikke flertallet i komitéen være med på, sier Torbjørn Urfjell.- Det er ikke naturlig at Venstre skal være med å profilere en ensidig tilrettelegging for privatbiltrafikken. Jeg er med på en aksjon for bedre stamvei, men vil også få til et mer miljøvennlig trafikkmønster som begrenser uønsket trafikk, sier Dag Vige.Varaordfører Harald Sødal (KrF), som er leder for aksjonskomitéen i Kristiansand, ser ingen dramatikk i at tre av gruppelederne har trukket seg fra komitéen.- De skal stå til ansvar overfor sine partigrupper, og jeg skjønner at de ikke vil identifiseres med mer penger til vei, sier Sødal, som ante på forhånd at en splittelse kunne komme.