KRISTIANSAND: — Før kunne vi ta med elevene på klassetur til Bragdøya. Nå er det bare en klasse som kan dra dit, og det er fordi foreldrene deres betaler skyssen. De andre elevene kan vi ikke sende ut, sier Jorunn Erikstad, rektor ved Vågsbygd skole.Situasjonen er den samme ved flere andre skoler i Kristiansand. En undersøkelse viser at skolene må spare på både IT, inventar og læremidler. De kan heller ikke prioritere å kjøpe lekeapparater eller sette i verk andre nærmiljøtiltak. I tillegg kutter de altså turer og kulturtilbud for elevene. - Vi har ikke mulighet for å gå i teateret fordi vi ikke har penger til skyss fram og tilbake, sier Inger Berit E. Mjølund, rektor ved Fagerholt skole. Deler bøker

Undersøkelsen som nå er offentliggjort, er utført av undervisningssektoren i Kristiansand kommune. Den er laget for det såkalte «ressursutvalget». Utvalget skal kartlegge hvordan skolene bruker ressursene sine, hvordan skolene mener de kan bli mer effektive og hvilke områder som blir rammet når det er knapt med penger.Omtrent 80 prosent av skolens utgifter går til lønn. Skoleturer og skolebøker blir dermed noe av det som det blir kuttet ned på ved den enkelte skolen.- Før hadde vi klassesett av lærebøker i alle fag. Nå er vi nødt til å vurdere om vi trenger et helt klassesett, sier Jorunn Erikstad.Rektorene som Fædrelandsvennen snakket med i går, hadde ennå ikke sett den endelige rapporten. Rektorene gjør det klart at de må gjøre harde prioriteringer når det gjelder hva elevene skal få både av materiell og skoleturer.- Det er klart at vi kan prioritere skoleturer, men da må vi kutte veldig mye ned på noe annet, sier Hans Olav Rike, rektor ved Grim skole.Han har rundt tusen kroner å bruke på hver ungdomsskoleelev hvert år. Elevene på barneskolen har et par hundre kroner mindre.- Når du tenker på at dette skal brukes til alt fra bøker til ingredienser i heimkunnskap, så blir det ikke spesielt mye. Det er ikke store plankebiten som blir igjen til sløydtimen, sier han.Men de tre rektorene understreker at de har penger til både skrivebøker og blyanter.- Vi driver ikke og deler blyanter for å få nok. Dit har vi ikke kommet, sier Inger Berit E. Mjølund. Tenker kreativt

De tre rektorene forteller at de har vært nødt til å bruke mye kreativitet for å spare inn og få til mer effektiv drift. - Det er ikke slik at vi er totalt handlingslammet på grunn av økonomien. Vi prøver hele tiden å få til gode løsninger som kan gjøre situasjonen best mulig for elevene, for eksempel ved å samordne undervisningen, sier Jorunn Erikstad.Ifølge rapporten fra ressursutvalget mener skolene i Kristiansand at det fortsatt er mulig å bruke ressursene bedre. En metode er altså å slå sammen klasser i enkelte timer. - Hvis du ser hvilke skoler som har størst overskudd, så er det skoler som kan drive fleksibelt. Det vil si at de kan veksle mellom undervisning i store klasser og mindre grupper. Da trenger heller ikke skolen bruke så mange vikarer, sier Yngvar Hansen-Tangen (H). Han sitter i oppvekststyret i Kristiansand og er et av medlemmene i ressursutvalget.Han mener at dette kan være en løsning for å sikre penger til både skoleturer og skolebøker.- Med en mer effektiv drift kan vi få mer ut av hver krone og mer penger til skolemateriell, sier Hansen-Tangen.Lærernes fagforeninger er derimot skeptiske til om det er mulig å spare stort mer i skolene.- Det tror jeg er minimalt. Det er mange som foreslår større klasser, men de som foreslår det, tror jeg ikke har prøvd det. De som har prøvd det, vil si at de ikke har spesielt gode erfaringer, sier Arne Fjermeros, hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet.