GRIMSTAD: Forsøket iverksettes like øst for Grimstad på en strekning hvor det har vært flere stygge ulykker med personskade. Skadene har oppstått idet bilene har kommet ut i grøftekanten og truffet en av de mange grovsprengte fjellnabbene. Nå skal fjellnabbene sikres med en ny type grøftevern i betong.Veikontoret samarbeider med Skarpnes Rør som for to år siden utviklet et rundt to meter høyt grøftevern i betong. Grøftevernet ble montert i en fjellskjæring i Arendal. Et merke i grøftevernet forteller at en bil har vært borti betongfenderen og kjørt videre.— Det var intensjonen med grøftevernet, at bilene skal følge vernet og bli så lite skadet at de kan kjøre videre. Men vi har funnet ut at grøftevernet ikke behøver å være så høyt. I Grimstad prøver vi ut et lavere grøftevern som kan serieproduseres og dermed bli langt rimeligere, sier Jakob Noddeland i Skarpnes Rør.- En personskadeulykke koster samfunnet tre millioner kroner. En dødsulykke koster 18 millioner kroner. Vi investerer nå nærmere en million kroner i dette forsøket i Grimstad. Kan vi hindre én personskadeulykke, er lønnsomheten udiskutabel, sier veikontorets trafikksjef Svein Harald Søndenaa.Pengene til forsøket er hentet fra kontoen for trafikksikkerhetsmidler. En del av pengene er bompenger fra de to bomstasjonene i Aust-Agder.Jakob Noddeland håper det videreutviklede grøftevernet vil komme så bra ut i forsøket i Grimstad at Skarpnes Rør også kan få i oppdrag å sikre fjellskjæringer i andre fylker, først og fremst tenker han på Vest-Agder og Telemark. Arendals-bedriftens første grøftevern vakte oppsikt landet over, og flere veisjefer har vært i Arendal for å se på pilotprosjektet. Svein Harald Søndenaa har svært god tro på at sikring av farlige fjellnabber med den nye typen betongfendere vil hindre flere alvorlige ulykker. De halve profilene som monteres i Grimstad denne uken, skal også fange opp vogntog før de når så langt inn i grøfta at de treffer en fjellknaus. Strekningen som nå sikres er cirka 350 meter lang.- Fjellskjæringen ligger i enden av en strekning med to kjørefelt i østlig retning. Av erfaring vet vi at farten er relativt høy på slike steder på grunn av forbikjøring. Samtidig øker faren for at noen kjører ut, sier Søndenaa.