MANDAL: av bystyrets representanter var villige til å la bilistene punge ut med 15 kroner for å passere en bomstasjon ved Knuden i 15 år fremover. Flertallet i formannskapet som ville finansiere med bompenger, har tydelig fått på pukkelen av sine partifeller. Høyres Hans Stusvik var en av de innbitte motstanderne av bompenger, og fikk solid flertall for å droppe planene.— Dette må være Statens ansvar. Vi betaler nok i avgifter til vei, men jeg aksepterer motvillig å gå med på å betale noen bompenger. Vi har allerede i Lillesand, Kristiansand, snart på Kvinesheia og nå skal vi altså ha ved Mandal. Nei, sa Ole Bent Røiseland (KrF).- Norsk lastebileeierforening har sagt nei lokalt. Jeg klarer ikke å forstå at denne veistubben er så viktig for næringslivet i Mandal. Vi sparer to-tre minutter i kjøretid, men det er ikke verdt det Trafikken går rimelig glatt på denne strekningen, mens veistubben fra Vigeland til Osestad er skikkelig pyton. Her ligger det virkelige problemet i denne regionen, fortsatte Røiseland.Strekningen Vigeland-Osestad er tatt inn i planperioden etter 2005. Men for Døle bro - Ime er det ikke lagt inn et ord om delfinansiering. Dermed måtte politikerne ta stilling til om de skulle gå i gang med fullfinansiering, for deretter å gå i dialog med staten om en mulig delfinansiering.Samtidig som det blir aktuelt med bompenger dersom det skal bygges ut firefelts vei fra Kristiansand til Brennåsen, uttrykte Kjell Støle (Ap) redsel for ikke å få en krone hvis kommunen selv startet lånefinansiering og bompenger ved Knuden.- Når er det tidligste vi kan få delfinansiering med...