Se for deg tre ingeniører som samler luft i store beholdere langs den 42 kilometer lange Lysefjorden. Deretter komprimerer de luften i mindre flasker og legger den ut for salg på internett.

Er det mulig?

— Ja, ingen andre har prøvd å selge norsk fjelluft. Derfor ville vi gjøre et forsøk, sier Benjamin Knupper fra Hommersåk til Aftenbladet.

Han er opprinnelig fra Hannover i Tyskland og styreleder i Pulpit Air AS.

Luftig ide

— Mange tenker først at dette er en spøk, men det er det ikke. Norge har rent vann, flott natur, laks og verdens reneste luft, fortsetter Knupper.

7,7 liter frisk og ren norsk fjelluft gir opptil 160 bruksdoser, ifølge nettsiden pulpitair.com.

Hos nettauksjonsselskapet eBay markedsføres Preikestol-luften slik:

«Nå kan du nyte renheten av dramatiske fossefall, spektakulære snødekte fjelltopper, krystallklare fjorder, majestetiske isbreer og enestående fersk ikke-forurenset luft overalt til enhver tid.»

Fikk du med deg denne? Eirik (26) syklet opp til Preikestolen - se den spektakulære videoen

Hos Brønnøysundregistrene er Pulpit Air AS registrert 25. mai. Aksjekapitalen er på 30.000 kroner og formålet med selskapet er oppgitt til «Salg av produkter/flasker som inneholder oksygen».

Markedet ligger i Asia

— Det startet med at vi snakket om luftforurensing, om hvor mange som dør i verden på grunn av dårlig luft. I Norge er ikke dette et problem. Her har vi frisk luft så det holder. Vi burde la andre få oppleve frisk, norsk luft, sier styreleder Knupper.

Ideen om å selge frisk luft er ikke ny. Canadiske Vitality Air har solgt luft fra Rocky Mountains til Kina siden i fjor. Det hele begynte som en spøk fortalte firmaets grunnlegger, Moses Lam, til avisa The Telegraph. Han skjønte at det var penger å tjene etter at to bagger med luft ble solgt på eBay i 2013. Den første gikk for 99 cent, mens den andre ble solgt for 160 dollar.

— De 500 første flaskene vi sendte ble solgt på fire dager, fortalte Lam til den engelske avisen. 4000 nye flasker var på vei til Kina, sier Lam.

Dette er ren, norsk fjell-luft. Jeg føler ikke at vi tuller med folk. Ikke lover vi dem bedre helse heller.

Fersk vare

Fjelluften fra Preikestolen har kun vært i salg i to-tre uker. Det er i hovedsak to målgrupper:

  • Turister som vil kjøpe luft fra Preikestolen med hjem som suvenir fra Norge.

  • Innbyggere i byer med mye forurenset luft i Asia.

— Vi er så vidt i gang med salg til noen turistbutikker og så jobber vi mot Beijing. Vi er i kontakt med Innovasjon Norge. Kina blir nok vårt største marked i framtiden. Det er i Asia de største markedene ligger for oss, sier Knupper.

Lufta fra Preikestolen skal ikke selges som et helseprodukt.

— Vi vil ikke love at luften har en helseeffekt. Det kan vi ikke. Men du renser luften i en kort periode, du opplever den friske, norske luften, sier han

Får det du kjøper

Luftselgerne er ikke redd for å bli beskyldt for svindel.

— Hadde det vært vann på flaskene, hadde det vært svindel. Men folk vet at de kjøper luft. Dette er ren, norsk fjell-luft. Jeg føler ikke at vi tuller med folk. Ikke lover vi dem bedre helse heller, sier Knupper.

— Noen kan reagere på at dere bruker merkevaren Preikestolen i markedsføringen av luft på boks?

— Det er fritt for alle å bruke merkevaren. Det er ok. Ellers hadde ikke Brønnøysundregistrene godkjent selskapet vårt.

Frykter konkurranse

Luften fra Lysefjorden må komprimeres til et visst antall bar, som er en måleenhet for trykk, før den samles på mindre flasker. Senere kan luften frigjøres i mange mindre doser ved å trykke på en knapp.

— Vi samler først luften på store, sterile flasker. Deretter blir den rene, friske luften fylt på mindre flasker etterpå, sier Knupper.

Om noen for et par år siden hadde sagt til meg at luft fra Lysefjorden kunne kjøpes i butikken, ville jeg sagt at det var spinnvilt. Nå vil jeg si at ideen er spenstig.

Mer detaljert om hvilken metode og teknologi som er tatt i bruk, vil ingeniørene være forsiktige med å røpe. Så vidt Knupper vet har ingen tatt patent på fangst og lagring av ren fjelluft, så konkurransen kan potensielt bli stor.

— Vi vet at andre er vil prøve seg og vi vil ikke gi dem noen tips. Det var noen som registrerte et selskap, jeg tror det var i Midt-Norge et sted. De prøver seg på samme teknologi, sier han.

Daglig leder Thomas Kjellevold og styremedlem Eirik Gausland, begge fra Stavanger, ønsket ikke å medvirke i artikkelen.

Spenstig

— Om noen for et par år siden hadde sagt til meg at luft fra Lysefjorden kunne kjøpes i butikken, ville jeg sagt at det var spinnvilt. Nå vil jeg si at ideen er spenstig, sier Forsand-ordfører Bjarte Sveinsvoll Dagestad til Aftenbladet.

Like fullt må han flire litt av nyheten.

Forsand-ordfører Bjarte Sveinsvoll Dagestad (H). Foto: Tor Inge Jøssang

— Det er morsomt at du ringer om dette akkurat nå. For bare noen timer siden leste jeg en sak om at noen hadde begynt å selge luft fra Canada. Hvorfor ikke selge luft fra Lysefjorden, tenker jeg. Vi har utømmelige mengder, sier ordføreren.

Problematisk

Dagestad er ikke udelt positiv til nyheten. Han bekrefter at det er fritt frem å bruke Preikestolen i markedsføring, men frykter at Pulpit og Preikestolen kan bli utvannet om for mange gjør det.

— Preikestolen ligger i Forsand kommune. Likevel ser vi at andre kommuner markedsfører seg med den. På Stavanger lufthavn Sola blir reisende møtt med plakaten «Welcome to Stavanger» med bilde av Preikestolen. Coop Høle har en plakat som sier «Welcome to Høle. The gateway to Pulpit rock», sier ordføreren og fortsetter:

— Jeg synes det er storartet at lokale bedrifter, for eksempel Lysefjorden sjokolade, bruker Preikestolen. Jeg er mer skeptisk til at bedrifter utenfra, som ikke legger igjen penger i kommunen, bruker Preikestolen på denne måten.

Stort navn

Forsand-ordføreren liker tanken om at han, når han jobber i hagen sin, puster luft for flerfoldige tusen kroner i løpet av kort tid. Selv om han flirer av Pulpit Airs idé, er han ikke kritisk til luftsalget.

— Jeg lurer jo litt på hvordan de samler inn luften, sier Dagestad, og fortsetter:

— Jeg er ikke kritisk, men jeg applauderer ikke heller. Preikestolen er allemannseie og navnet er ikke merkevarebeskyttet. Jeg forstår hvorfor så mange vil bruke Preikestolen. Den er kjent i hele verden. Sannsynligvis det mest kjente landemerket Norge har. Det jeg frykter er at navnet skal bli utvannet, sier han.

Ingen effekt

Pulpit Air lover ingen helseeffekt ved å inhalere luft fra Lysefjorden. Kan det likevel tenkes at luften gjør godt for mennesker som bor i sterkt forurensede områder?

— Nei, er det korte svaret fra allmennlege Kristian Høines.

— Om du hadde hatt mulighet til å puste inn utelukkende denne luften, ville det naturligvis vært positivt for mennesker med kroniske lungesykdommer, men her er det, slik jeg forstår det, snakk om flasker med 7,7 liter, sier allmennlegen.

Krever dokumentasjon

Høines er styreleder i «Lunger i praksis» – som er en interesseorganisasjon for allmennleger med spesiell interesse for lungemedisin. Han innrømmer at han er imponert over ideen til Pulpit Air. Samtidig tror han at trioen bak bedriften gjør lurt i ikke å love helseeffekter.

— Sett fra en faglig side er god dokumentasjon påkrevd før du kan gjøre det. Den jevne asiat vil ha mye mer nytte av et luftrensingsapparat enn luft fra Lysefjorden. Det har for så vidt alle mennesker som bor i områder med dårlig luftkvalitet. Luftkvaliteten i Kannikbakken i Stavanger en vintersdag er også elendig, sier Høines.

Ifølge allmennlegen bruker vi en halv liter luft når vi puster normalt. 7,7 liter varer med andre ord ikke lenge.

— Folk med kroniske lungesykdommer vil ha nytte av luft med lite forurensing, men noen få liter har ingen helseeffekt, sier Høines, som avslutningsvis understreker at det er det samme om den rene luften kommer fra Lysefjorden eller fra for eksempel Orrestranda.