KRISTIANSAND: masterferries.com er mer enn en nettadresse. Det er rederinavnet til Bernt og Frank Mykjåland og Svein Olaf Olsen, malt med store bokstaver på skutesiden og skrevet i flertall.

— Nettopp. Vi er i kontakt med rederier og ønsker flere skip til linjen mellom Kristiansand og Hanstholm eller andre destinasjoner, sier rederisjef Olsen.

Men foreløpig handler alt om «Gabriel Scott». Jomfruturen til Hanstholm går i slutten av mars.

I Kristiansand

Natt til i går klappet det 40 år gamle skipet til kai i Kongsgårdbukta etter en ferd i 19 knops fart og stiv kuling fra Horten.

— «Gabriel Scott» oppførte seg prikkfritt, forsikrer kaptein Gunnar Paul Bengson, med 30 års fartstid som los.

De fem månedene fram til seilingsstart skal brukes til oppussing og fornyelse av 50-60 sertifikater.

Det skulle bare mangle om ikke det går greit. Hele skipet ble jo sertifisert av de samme myndighetene for bare halvannet til to år siden. Og de tyngste sertifikatene er allerede fornyet. Mye oppussing er også gjort. De siste fem-seks årene er det investert for 80-90 millioner kroner i skipet, sier Olsen, som sammen med skipperen viser vei gjennom det 99,88 meter lange og sju dekk høye skipet.

Drømmen

Aller øverst, der bare stjerner begrenser sikten, har Svein Olaf Olsen en drøm:

— Her ønsker jeg meg hengekøyer spredd utover dekket. Tenk deg frisk luft, salt og sjø og ei hengekøye. Bare tanken gir meg kick. Alle husker en tur på fjellet eller i skogen. Det enkle er ofte selve masterlife, sier sjefen i masterferries.com.

— Det artige med Olsen er at han har ideer ingen har tenkt ut før, kommenterer kaptein Bengson.

På femte dekk kommer de klassiske trekkplastrene, så som butikker, bar og kafé.

Sving

En sjarmerende svingtrapp leder opp til det neste, der en lekelysten rederisjef straks trykker på en knapp som får tunge plysjgardiner til å åpenbare takvinduet.

— Her er den egentlige grunnen til at jeg ble med på dette, flirer Olsen, med til sammen seks og et halvt års fortid i Fred. Olsen Lines og Color Line.

Akter på samme dekk kommer en buffet-restaurant, og helt bakerst noe ganske nytt i et rom som historisk sett har båret navnet vinterhagen.

Billig

— Hva koster en reise til Hanstholm?

— Mindre enn hva Color Line skal ha til Hirtshals. De skal få merke konkurransen, garanterer Svein Olaf Olsen, som også lover at «Gabriel Scott» skal klare turen på tre timer og femti minutter.