KRISTIANSAND: — Dette blir en guttetur! jubler kjøpmann Paal Lidi (52) og Sørlandets kjente rallykjører Vidar Christensen (57), der de viser Fædrelandsvennen rallybilen de bygger opp i Søgne.Den vesle Peugeot 206 RC'en skal forvandles til et råskinn av en rallybil med 210 hestekrefter under panseret, klar for 850 mil rallyløp fra Buenos Aires i Argentina i sør til Guayaquil i Ecuador i nord.Det krevende billøpet, der bilene skal frese grusveiene i fjellene, går i den søramerikanske rallylegenden Juan Manuell Fangios hjulspor. Løpet heter Carrera Sudamericana, går i mai og har 70 deltakere. Paal Lidi og Vidar Christensen deltar i klassen GPN - biler inntil to liter, uten turbo og kun tohjulstrekk. Karbonforsterket

De valgte en liten Peugeot fordi dette er en bil de kjenner godt fra før, den passer utmerket til å fare rundt krøllete hårnålsvinger i Andesfjellene med, styrt med brekket, og fordi de har et utmerket samarbeid med importøren av Peugeot i Norge og England.Vidar Christensen og Paal Lidi har kjørt rally sammen før, blant annet Rally Monte Carlo tre ganger. Christensen har kjørt Monte Carlo 15 ganger. I 2004 kjørte han London-Sydney sammen med bilkompis Oddvar Moy. Der gikk det over stokk og stein. I den Australske outback'en sprutet stein og grus gjennom gulvet så karene knapt kunne se hverandre i støvføyka.- Vi teipa oss i mål, sier Christensen.Det skal ikke han og Lidi gjøre. Derfor forstekes bilen under med karbonplater. Bygges om

Hele bilen blir bygd om og forsterket i garasjen til Vidar Christensen i Søgne. Motoren skal ikke trimmes, men nesten alt utenom den og karosseriet skiftes ut.Den elektroniske hjernen er blant de mange komponentene som skiftes ut fra standardbilen deres. Den styrer blant annet luftblandingen, noe som trengs i den tynne lufta høyt oppe i de søramerikanske fjell-landene.- Veiene i Sør-Amerika er tøffe. Vi skal opp i høyden. Helt oppe i 4500 meter over havet. La Paz i Bolivia ligger så høyt at der oppe ser vi ned på skyene når vi kjører. Her kan vi treffe på både grus, stein og snø. Veiene har elendig vedlikehold, sier Paal Lidi. 200 km/t

— I Argentina skal vi kjøre alle fartsetappene Petter Solberg kjørte. Her må bremsene tåle knallhard nedbremsing i 200 kilometer i timen. I Argentina er problemet elvene. Her er mange steder ingen broer. Vi kjører «blindt», etter roadbok. Her er ingen opplysninger om graderte svinger, forteller Vidar Christensen, der han åler seg inn i bilen for demonstrere hvor trygt de sitter inne i den avstivede bilen.Gutteturen deres er ikke farlig, mener de. Utfordringen er om helsen holder. Å kjøre 60 mil om dagen i denne bilen, i full konsentrasjon på veier de ikke har noen detaljkunnskap om, med risting og tung hjelm på hodet, det tærer på nakke og rygg.Paal Lidi er kartleser - uten at han mener sjåføren bryr seg så mye om hva han sier.- Vidar kjører som han vil, gliser Paal.De minnes begge Rally Monte Carlo for noen år siden. Kjøpmannen fra Price var kartleser. Da lå veteran Christensen an til sin beste plassering i Rally Monte Carlo noensinne. De lå på andreplass i klassen 1600 til 200 kubikk helt til de aller siste svingene. Da havnet de i heia. Kommunikasjonssvikten gikk hardt utover nakken i den smellen. - Manndomsprøve

De to rallykjørerne fra Kristiansand har ikke noe eget mekanikerteam. Det er det bare rikingene som har, gliser de.Men de har med seg reservedeler i bilen. De har plass til noen dekk på felg, litt elektronikk, en forstilling osv. Ute i løypa har de gardert seg med bensinbiler som skaffer dem 98 oktan - ikke 83 oktan eller alkoholbasert bensin.- Løpet i Sør- Amerika blir tøft. Det blir en manndomsprøve, sier Lidi.- Ja, der møter vi ville dyr og ville mennesker. Tenk å kjøre gjennom ødemarka i Bolivia med alle narkotikakartellene. Der må vi jo ha på maske for ikke å bli rusa, ler Vidar Christensen.Så skrur de videre.Snart skal rallybilen deres testes.johs.bjorkeli@fvn.no