KRISTIANSAND: — Dette er en sak som viser at vi på Operasjonssentralen aldri kan bli årvåkne nok. Samtidig mener jeg vi ikke har gjort noe klanderverdig, sier leder for politisentralen Svein Vasby til Fædrelandsvennen.Da 57-åringens båt begynte å synke lørdag, ringte han politiets nødnummer 112. Men politiet oppfattet ikke at det var snakk om en nødssituasjon. Sint på politiet

Mannen er i ettertid svært kritisk til dette og han har meldt sin kritikk med stor styrke til politiet.Politiet mener imidlertid at de ikke har gjort en feilvurdering.- Meldingen fra mannen kom klokken 11.54 lørdag. Når vi fjerner støy og slikt i ettertid, kan vi så vidt høre navnet Oksøy bli nevnt. Men samtalen varer kun mellom fire og fem sekunder. Mannen legger på før vi greier å komme med oppfølgingsspørsmål, forteller Vasby etter å ha gransket saken i går.Vasby sier at folk skal være helt trygge på at politiet reagerer når noen ber dem om hjelp. Mange feilmeldinger

Samtidig minner han om at 98 prosent av nødmeldingene til politiet er falske. De fleste oppringninger skjer fordi mobiltelefonene ringer av seg selv når de ligger i lomma. Nødnummer kan som kjent ringes selv om tastelås er på.- Om lag 140 ganger i døgnet får vi slike meldinger, og meldingen fra mannen utenfor Oksøy ble ansett for å være en slik, siden vi ikke kunne skjønne noe av det han sa og siden samtalen ble brutt så fort, sier Vasby.Mannen ble brakt til kai av brannvesenets redningsbåt lørdag klokken 13.00, etter at redningssentralen på Sola grep inn. Redningssentralen fikk melding om observasjon av nødrakett fra et skip i nærheten.- Redningssentralen meddelte dette til oss via melding klokken 12.46, altså ganske lenge etter at mannen første gang ringte oss, sier Vasby.Vasby sier politiet tar med seg denne hendelsen og skal bruke den for å bli enda bedre. - Vær tydelig!

Han minner også om at folk må forsøke å være så tydelige og klare de kan når de ringer 112 for å få hjelp.- Vi er trenet i å analysere informasjon, men samtidig er det fint hvis alle tenker gjennom at de må være klare og tydelige den dagen de eventuelt trenger å ringe oss, sier Vasby.