KRISTIANSAND: — Plutselig ligger nettet nede. Jeg har et enkeltmannsforetak som selger tjenester til forlag, og jeg er helt avhengig av forbindelse, sier Kirsten Hemmer til NRK Sørlandet.

Hun driver firmaet Stil og Stuktur fra sitt hjemmekontor på Langenes i Søgne, og bredbåndsproblemene har stukket kjepper i hjulene for kontorvirksomheten hennes, som består seg i å bearbeide manuskriptfiler over internett.

Større problemer enn antatt

— Vi regnet med problemer, men ikke at de skulle bli så store og omfattende, sier Realf Ottesen, informasjonsjef i Agder Energi til NRK Sørlandet.

Det er hans oppgave å svare frustrerte kunder på vegne av LOS som på tross av nye eiere av nettet fortsatt har all kontakt med kundene. I alt 10.000 bredbåndskunder skifter over til et nytt nett i disse dager.

Han har ikke tall på hvor mange som har hatt problemer med internett og telefon de siste dagene og ukene, men innrømmer til NRK at det er flere enn forventet. Det hjelper ikke Hemmer.

Får ikke det man betaler for

— Problemet er at jeg har kjøpt en vare som jeg betaler månedlig for, men som jeg likevel ikke får, sier Kirsten Hemmer.

— Jeg er helt avhengig av denne tjenesten for å kunne tjene til livets opphold, sier hun til NRK Sørlandet.