ÅSERAL: — Det skal bygges nedfarter helt ned til Ljoslandsvannet, og to av hovednedfartene blir på henholdsvis 1500 og 1100 meter, sier styreformann Oddmund Ljosland i Ljosland Skisenter AS.Dermed anlegges det 2,6 kilometer med nye traseer nedover fjellsiden.Skitrekket skal ha en kapasitet på rundt 1000 personer i timen.Varmestua skal bygges ut for 2,5 millioner kroner.Selskapet skal kjøpe snøkanoner for 1,6 millioner kroner. Sprengt kapasitet

Ljosland Skisenter har lenge syslet med planer om å utvide dagens skitrekk. I et forrykende tempo gror hyttene opp som paddehatter i områdene rundt Farvatn. Kapasiteten på skianlegget fra 1990 er for lengst sprengt, og et nytt, moderne og betydelig større anlegg har tvunget seg fram. - Nå skal det investeres over 13 millioner kroner i et anlegg som knyttes til det eksisterende. Planen er at vi begynner å bygge traseene i mai neste år, og at åpningen finner sted 4. desember, sier Ljosland.Området er for lengst regulert til formålet, men likevel gjenstår en del søknader før anleggsmaskinene kan settes i gang. Av kostnaden på 13,1 millioner skal det satses 3,6 mill. i egenkapital, 3,5 mill. i tilskudd og resten i langsiktige lån.- Finansieringen er ikke helt fastspikret, men alt tyder på at dette går i orden, sier Oddmund Ljosland.Utbyggerne regner med at kommunen bidrar med 20 prosent av investeringene, og hyttefolket inviteres nå til å kjøpe aksjer. Inngangsbilletten for å bidra i selskapet er på rundt 10.000 kroner.- Vi satser på at hyttefolket vil investere 1,6 millioner kroner, mens vi som utbyggere bidrar med to millioner kroner, sier Ljosland. Utfordrende løyper

Selv om investeringene blir omfattende, satser selskapet på å holde billettprisene i underkant av det det koster å renne i sammenlignbare anlegg. Lave priser og utfordrende løyper skal lokke brettkjørere og alpinister til det nye anlegget.- Vi har betydelige fordeler. Traseene legges i nordvendt terreng, og på områder der vinden ikke får så godt tak. Dermed vil bakken være enda mer snø- og driftssikker gjennom vintersesongen, påstår Ljosland. Dagens omsetning ved anlegget er på rundt 700.000 kroner, mens selskapet kalkulerer med 3,2 millioner når utbyggingen er ferdig. At det i løpet av få år også vil komme vei mellom Ljosland og Bortelid, ser utbyggerne på som svært positivt.Da blir det bare ti kilometer over heia, i stedet for 50 kilometer å kjøre rundt dalen.