KRISTIANSAND: — Inntrykket er at enkelte fastleger har problemer med å fortelle eldre pasienter at de ikke lenger bør kjøre bil. Ofte kjenner de pasienten godt og vet at det vil være vondt for dem å være uten bil, sier Falkum i Trygg Trafikk i Vest-Agder etter at Fædrelandsvennen i går skrev om en 81-åring som forvillet seg inn i feil kjøreretning på E 18 og kolliderte med en møtende bil.Hun reagerer på at eldre bilister over 70 år i dag får legeattest som gjelder i fem år. - Regelen må innskjerpes. Fem år er for lang tid. Det bør også vurderes å innføre kjøretest for eldre bilister over en viss alder. Legene må ikke nøle med å si at nok er nok. Ofte hører vi at familie og pårørende er bekymret og ringer legen og spør; bør far egentlig kjøre bil mer? De frykter for sikkerheten, sier Falkum.Trygg Trafikk hadde gjerne sett at bilister over 70 år gjennomgår en årlig test.- Vi sjekker tenner og bilen en gang i år. Vi bør være opptatt av mennesket bak rattet også, sier hun. Falkum ble tankefull da hun i Fædrelandsvennen i går leste om 81-åringen som kjørte mot trafikkretningen ved Varoddbroa torsdag og kolliderte med en taxi på E 18.Mannen ble fratatt førekortet på stedet. - Det er ikke første gang dette skjer. Vi må ikke glemme at trafikkbildet i dag blir stadig mer komplisert. Det kan være vanskelig for eldre bilister å følge med, sier Falkum. - Reglene er gode nok

Per Kjetil Dalane, fastlegenes representant i Vest-Agder, sier det slik:- Det betyr mye for eldre mennesker å kjøre bil. De kan lett bli isolerte. For eldre menn er det nesten verre å miste sertifikatet enn kona, sier han.Han mener for øvrig at systemet med fornying er godt nok. - Vi bruker skjønn. Regelverket er godt nok. Vi passer på å bruke kilder vi har tilgjengelig, vi tar hint fra pårørende og pasienten selv. Selv tar jeg ofte også nye tester. Men vi har begrenset mulighet til se hva som kan skje i trafikken, sier Dalane.Han understreker at fastlegene kan slippe å ta avgjørelsen om hvorvidt de skal frata eldre bilister sertifikatet.- Vi kan henvise til psykogeriatrisk avdeling på sykehuset og overlate til dem å ta den endelige avgjørelsen. Eldre som ikke fornyer sertifikatet, kjører imidlertid ulovlig på norske veier, sier Dalane.