KRISTIANSAND: Den integrerte parfymedoseringen er en av flere nyvinninger i C4. Det er nok den minst viktige, men sier noe om at Citroën igjen er inne på et spor med spesielle og artige løsninger. Mer viktig enn valgfri godlukt er det at C4 tilbyr nytt sikkerhetsutstyr. Blant annet et system som varsler føreren dersom bilen ufrivillig krysser midtstreken eller sidelinjen på veibanen. Citroën kaller systemet AFIL og med dette aktivert rister sitteputa i førersetet på den siden bilen er i ferd med å krysse veimerkingen. AFIL er ment for de brede europeiske motorveiene og er innstilt slik at det først virker når hastigheten passerer 80 km/t. Dermed er det ikke så veldig nyttig i Norge, med mindre systemet kan justeres til å virke fra for eksempel 60 km/t.Dessverre er det med denne «rumperisteren» som med de fleste andre viktige nyvinninger i bilindustrien; de kommer først bare på toppmodellene. AFIL er ikke tilgjengelig annet enn på toppmodellen C4 2,0 I VTS Coupe til over 350.000 kroner. Nyskapende

Men C4 er spekket med nyskapende løsninger også fra de rimelige grunnmodellene. Du merker det straks du setter deg inn bak rattet som har fastmontert nav. Den løsningen åpner for å legge en rekke knapper og hendeler til rattet. Såpass annerledes og mye er det at man trenger litt tid på å lære seg hvordan alt fungerer. Til og med turtelleren er montert på rattnavnet.Løsningen med fast rattnavn har gitt Citroën anledning til å montere en kollisjonspute som er bedre tilpasset den som sitter bak rattet ved en kollisjon. Puten er avlang i motsetning til de vanlige, som er store og runde.Bortsett fra turtelleren er resten av instrumentene midtmontert. Noe av dette må man venne seg til, for eksempel at bryter for setevarme er montert nesten usynlig nede på selve setet. Gode seter

Umiddelbart befinner man seg svært vel i førersetet på C4. Endelig et sete som er langt nok, komfortabelt nok og gir god nok støtte til rygg og lår. Dessuten virker materialvalg av svært god kvalitet og tilpasningen av de ulike delene på dashbord er gjort med millimeterpresisjon. Store vinduer gir lys og oversikt.I baksetet er selve sittekomforten god, men det er litt trangt under taket og de lengste vil nok ønske seg bedre beinplass.C4 er en bil som innbyr til lange turer. Her sitter man godt og støynivået er behagelig lavt. På god vei er kjørekomforten god, men når veiene blir dårlige (slik de dessverre altfor ofte er i Norge) så liker bilen seg ikke takket være den stive torsjonsbakakselen som også finnes hos «fetteren» Peugeot 307. Nøytral styring

Styringen er god nok, men skiller seg ikke ut som spesielt dynamisk. Det er nøytralt og «helt greit», ikke mer.Designerne hos Citroën har virkelig lagt seg i selen for å lage en bil som er moderne og samtidig skiller seg ut med egenart. C4 bærer det nye formspråket som etter hvert kommer på alle modellene med logo og grill integrert som en del av panseret. Skikkelig fint.C4 kommer i to varianter, vanlig femdørs— og tredørs coupe. De er like forfra, men coupeen har en mer sporty bakpart. I startfasen er tre bensinmotorer og én dieselmotor tilgjengelig. Minste motor er 1,4 l 90 hk. Det er ingen motor som byr på fart og spenning, men er traust og grei nok. Bestselgeren i Norge blir nok 1,6 l bensin med 110 hk. Den er velkjent og ytelsene meget bra. 2,0 l bensin med 180 hk er også et alternativ, men har ikke fått mange lovord fra de som har prøvd. Dieselmotoren er PSA sin flotte 1,6 HDI på 110 hk og 240 Nm. Den faller dyrere enn bensinmotorene, men er verdt hver krone - anbefales på grunnlag av tidligere erfaringer.Kan Citroën få fornyet vekst i Norge med C4? Tja, prismessig ligger er den på samme nivå som skarpe konkurrenter som Golf og Corolla, folkets favoritter, med startpris i overkant av 200.000 kroner. Spørsmålet blir da om kundene vil velge velkjente og trygge Golf og Corolla eller den mer nyskapende og litt uvante Citroën C4.terje.andersen@fedrelandsvennen.no