TVEIT: — Jeg opplever Tveits innbyggere som svært tolerante overfor annerledestenkende, sier Beint Foss.55-åringen er en av ildsjelene i Tveit historielag, og har også en historisk forklaring på utsagnet sitt.- I motsetning til nabokommunen Birkenes, der bedehuset stod sterkt, ble det i sin tid etablert en frikirkemenighet i Tveit. Jeg tror dette kan ha bidratt til at folk her aksepterer at folk skiller seg litt ut. I enda større grad har selvsagt både flyplassen og ikke minst Forsvaret preget Tveits innbyggere, sier Beint Foss.I dag er flyene som tar av og lander på Kjevik en like naturlig del av den landlige bydelen som åker og eng. Da kampen startet om hvor flyplassen skulle ligge, var det imidlertid sterke protester mot å beslaglegge et av de alle beste gårdsbrukene i regionen. Flere mente den gang at Kongsgårdsletta i Kristiansand heller måtte ofres. 1. juni 1939 ble likevel flyplassen offisielt åpnet, og Tveit ble et viktig kommunikasjonssenter for hele Sørlandet. I fjor reiste 691.769 passasjerer til og fra Kristiansand Lufthavn Kjevik. Det går faste flyruter til Stavanger, Bergen, Oslo, København og Amsterdam. I tillegg kommer et begrenset utvalg charterturer.Flyplassen er også en ikke ubetydelig arbeidsplass i Tveit. Driftssjef Leif Sakariassen i Avinor ved Kristiansand Lufthavn Kjevik vil anslå at det totalt er et sted mellom 150 og 200 ansatte ved flyplassen. Da er alt fra Avinors 60 egne og flyselskapenes 50 ansatte til de som jobber med servering, vaktselskap, reisebyrå, rengjøringsfirma og bilutleie regnet med.Dagens rullebane på 1850 meter er for kort til at store charterfly kan ta av fullastet med drivstoff. Disse må derfor mellomlande på sin ferd sørover i Europa. - Næringsliv og kommuner i landsdelen har lenge kjempet for utvidelse av rullebanen og sikkerhetssoner. Kostnadene med en slik utvidelse vil fort beløpe seg til mellom 50 og 100 millioner kroner, sier Leif Sakariassen. Forsvaret viktig

Etter krigen ble det nytt liv i den militære delen av Kjevik. I februar 1946 flyttet Flyvåpenets tekniske skole fra Kjeller til Kjevik med 250 elever og instruktører. I dag består Luftforsvarets skolesenter Kjevik (LSK) av fem skoler: Luftforsvarets befalsskole, Luftforsvarets elektronikk- og dataskole, Luftforsvarets flytekniske skole, Luftkrigsskole - 2. år teknisk og Forsvarets ammunisjonsskole avdeling Kjevik.LSK hadde i fjor 2500 elever som fikk alt fra korte videreutdanningskurs til lengre grunnutdanninger. Skolesenteret på Kjevik disponerer 85 bygninger på til sammen 51.000 kvadratmeter. I tillegg til 80 klasserom og laboratorier kan elever og ansatte benytte helsestudio, idrettshall, innendørs klatrevegg, fotball- og friidrettsbane, trimløyper og pistolbane. Dugnadsbygd

Rektor Trond Harstad ved Ve skole er imponert over dugnadsånden i Tveit.- Skal et idrettslag, forening eller skolen bygge eller arrangere noe, er det aldri et nei å få når lokalsamfunnet blir bedt om å hjelpe. Takket være utstrakt dugnadsinnsats har også unge i Tveit fått tilbud som de bare kunne drømme om dersom kommunen skulle ha gjort hele jobben eller betalt hele regningen, sier Trond Harstad.Tveit er rik på historie, noe det aktive historielaget vet å verdsette. Kommunen har overlatt ansvaret for vedlikehold og tilsyn av den gamle husmannsplassen Knarestad til lagets medlemmer. Knarestad som mer var en funksjonærbolig underlagt Boen bruk enn en ordinær husmannsplass, er i dag Tveit bygdemuseum. I tillegg til den årlige olsokfeiringen her, har både lag, foreninger og skolen mange samlinger.torbjorn.witzoe@fedrelandsvennen.no