MANDAL: Under en reparasjon av båten ved verftet i fjor høst, ble et utløpsrør fra en sjøvannspumpe ved et uhell tettet igjen.I året som har gått har vanntrykket til slutt sprengt seg vei gjennom skroget og til slutt skapt skadene på ytterskroget.— En menneskelig svikt som kan sammenlignes med å glemme et strykejern med varmen på. Slikt skal ikke skje, men er ikke alltid like lett å forhindre, sier markedssjef Ole Guttorm Ihme ved Kværner Mandal.Det er undersøkelseskommisjonen fra Sjøforsvaret, Veritas og Fideco som har kommet fram til denne konklusjonen etter å ha undersøkt «Karmøy» på verftet i Vigo i Spania.Reparasjonsarbeidet ble utført ved Kværner Mandal i fjor høst i skrogets ytterlaminat. Det finnes intet mindre enn 16 slike avløpsrør på hver side av minerydderne. En av disse ble ved en tabbe tettet igjen.Utløpsrøret er en avlaster for sjøvannspumpen når trykket på denne stiger. Vanntrykket har tidvis vært voldsom, og etter hvert som tiden gikk har trykket fått større flate å jobbe mot. Dermed har skadene utviklet seg fortere og fortere, og til slutt fått ytterlaget til løsne.To smell

— I forkant av at fartøyets egen besetning oppdaget skaden, ble det registrert to markerte smell. Dette tror vi kommer av at ytterlaminatet brast. De videre skadene som skjedde, kom som følge av sjøkreftene, sier leder for kommisjonen, Hans O. Næsgaard.Markedssjef Ole Guttorm Ihme sier de rett og slett må telle antall hull på skipssiden etter reparasjoner av denne typen for å hindre at slikt skjer igjen.- Det er sterkt å beklage at en slik svikt fikk slike alvorlige følger både for Sjøforsvaret og oss. På den andre siden viser dette at det ikke var noen konstruksjonsfeil på båten og at den er sjødyktig på alle vis, sier Ihme.Reparasjonsarbeidet foregår for fullt ved verftet i Vigo. Her skal all materiale i det skadde området fjernes, og erstattes på nytt. Arbeidet er forventet å være ferdig onsdag i neste uke.