KRISTIANSAND: Der la hun vekt på at stamveien gjennom landsdelen — E 18/E 39 - er uhyre viktig, for befolkning og næringsliv. Hun fremhevet Kristiansands knutepunktfunksjon med vei, bane, havn, fly. Hun betonet sterkt at fremkommelighet i dette veinettet er noe mer enn en regional sak, det har også nasjonal betydning.- Kristiansand bør få noen kroner ekstra, slik at vi kan foreta en rask utbygging av miljøtunnelen gjennom Oddemarka, sa ordføreren, og viste til at dette prosjektet vil skape en del turbulens både for de som bor langs veien og for trafikkavviklingen i anleggsperioden. Jo kortere byggetid dess bedre.Hun minnet om at veiomleggingen i Kristiansand førte til en situasjon der vei til Høgskolen i Agder er uløst. En egen gruppe med folk fra tre departementer skulle i sin tid løse dette, men kom aldri i gang. Og kommunen har fått beskjed om at her er det ikke penger å hente. Ordføreren utfordret samferdselsministeren til å få saken ut av dødvannet.- Så bør ikke departementet sende ut motstridende signaler om bussmetro i Kristiansand, sier hun. - Tanken om en busstrasé mellom Vågsbygd og Hånes, der det alltid skal gå en buss, er så god at den bør komme, sier ordføreren.I forslaget til Nasjonal Transportplan er det skrevet mye flott om kollektivtransporten, og ordføreren utfordret statsråden til å la ordene blir fulgt opp med bevilgninger.- I Nasjonal Transportplan er man positiv til kameratkjøring i kollektivfelt, men departementet har avslått søknaden fra Kristiansand om å få praktisere prinsippet i kollektivfeltet i Narvikbakken, sa Wallevik, og ba Fjærvoll se på dette på ny.Ordføreren ba også om statsrådens velvillige støtte til planene om ny adkomst til Kjevik. - En sak av stor betydning, ikke minst for transport til og fra Aust-Agder, sa hun.