MANDAL: — Gjør vi ikke dette, kan ikke båter over 500 tonn ankomme kommunen, fastslår havnefogd Jonny Oluf Hansen.

Havnestyret har vedtatt at det skal brukes 580.000 kroner for å få på plass et to meter høyt gjerde rundt havnelageret på Gismerøya. Hele den asfalterte plassen rundt lageret blir inngjerdet, og skal holde uvedkommende borte.

— Man må ha kort og kode for å komme seg inn i området, sier Hansen.

Hvor meningsfylt det egentlig blir å sette opp et slikt «terrorgjerde» rundt havnelageret, vil ikke Hansen si noe om. - Men gjerdet markerer i tillegg at dette er en industriarbeidsplass som i seg selv er verdifullt, sier han.

I tillegg til en hovedport, skal det lages to ekstraporter som blant annet kan trenges når Umoe Ryving skal ha sine vindmøllevinger gjennom her.

Også selve Havnelageret skal sikres bedre med alarmer.

Tiltakene er som en følge av amerikanernes press på sikkerhet etter 11. september-terroren. Og da har heller ikke Mandal noe valg etter at Norge har vedtatt å følge disse sikkerhetstiltakene som gjøres både nasjonalt og internasjonalt etter vedtak i IMO (International Maritime Organisasjon).

— Vårt, og mange andre kommuners problem, er at staten ikke vil bidra økonomisk. 580.000 kroner er mye penger for oss, sier Hansen.

Han antar derfor at løsningen blir som i flere andre kommuner, nemlig et spleiselag der havnevesen, skipene som anløper og leietakerne i havna bidrar økonomisk. På Gimserøya er det flere som leier lokaler på tomta til havnevesenet.

Tiltakene det er snakk om, må først godkjennes av bystyret, noe som vil skje senere i høst.

— Jeg antar at det går greit igjennom, slik at gjerdet og øvrige tiltak er oppe i løpet av et par måneder, sier havnefogd Jonny O. Hansen.