Nå utfordrer klima— og miljøminister Tine Sundtoft Kristiansand og fylkeskommunen om å lage en strategi for hydrogendrevne biler og busser. Og lover mer belønningsmidler om dette blir gjennomført.

Skal du fylle hydrogen på verdens første serieproduserte hydrogendrevne personbil, en Hyundai ix35, må du til Porsgrunn. Eller til Oslo. Det blir jo «litt tungvint» i lengden, selv om du kjører like miljøvennlig som med en elbil fram og tilbake.

Kjell Hæstad (t.h.), daglig leder hos Røinås Bilforretning, utfordrer Kristiansand til å lage en strategi for hydrogendrevne biler og busser. Tine Sundtoft satte seg mer enn gjerne bak rattet i bilen. Foto: Tor Mjaaland

Da Tine Sundtoft besøkte Kristiansand, blant annet for å ta første spadetak i dataparken på Støleheia, satt hun bak rattet i en hydrogendrevet bil fra Kvadraturen til Stølen. Og smilte bredt da hun kom fram.

— Stortinget har pålagt regjeringen å lage en strategi for hydrogendrevne kjøretøyer. Men for å få dette til i praksis, er vi avhengig av lokal satsing, sier Sundtoft og viser til at Akershus fylkeskommune har vært veldig fremoverlent og utarbeidet en slik plan.

Tappestasjon

Hun peker på at det er statlige midler gjennom Enova å hente til å etablere «tappestasjon» for hydrogen og mener at en slik stasjon vil koste i størrelsesorden 10 til 15 millioner kroner.

Vi må jo bruke de mulighetene som finnes

Kjell Hæstad, daglig leder Røinås Bilforretning

Både ordførerkandidat Harald Furre (H) og fylkesordfører Terje Damman (H) er positive og mener at det kan være aktuelt ved neste anbudsrunde på busstransport å kreve et visst antall hydrogendrevne busser. I Oslo er nå fem hydrogendrevne busser i drift.

Tine Sundtoft klar til en prøvetur med hydrogenbilen Hyundai ix35. Foto: Tor Mjaaland

— Vårt mål er å få flere over fra privatbil til buss og sykkel. Neste skritt må være å gjøre kollektivtransporten mer miljøvennlig, sa miljøstatsråden der hun bak rattet i hydrogenbilen lå bak to tungt lastet dieseldrevne lastebiler opp Høiekleivene. Som nærmest røykla området. - Ny og gammel tid møtes, bemerket statsråden og snakket varmt om behovet for et grønt skifte innen transportsektoren.

Utfordret

Det var daglig leder hos Røinås Bilforretning, Kjell Hæstad, som utfordret Tine Sundtoft til å teste hydrogenbilen. Og som samtidig utfordrer de politiske partiene i Kristiansand til å komme på banen når det gjelder satsing på hydrogenbiler.

Neste skritt må være å gjøre kollektivtransporten miljøvennlig

Tine Sundtoft, klima og miljøvernminister

— Vi må jo bruke de mulighetene som finnes, sier Hæstad og mener at Norge og Kristiansand bør gå foran ved å legge forholdene til rette for hydrogendrevne biler på samme måte som vi er blitt best i verden når det gjelder elbiler.

Kjell Hæstad viser Tine Sundtoft og Harald Furre (t.v) hydrogentanken som ligger under bagasjerommet i bilen. Flytende hydrogengass fra tanken blandes med luft og driver bilens elektromotor. Foto: Tor Mjaaland

— Når vi vet at en tredjedel av klimagassutslippene kommer fra transportbransjen, og ny teknologi er tilgjengelig, kan vi ikke unnlate å ta grep, mener Hæstad og viser til at koreanske Hyundai satser enormt på hydrogendrevne biler. Det samme gjelder for japanske Toyota.

Enova

Statsråden råd til lokale myndigheter er tett samarbeid med statlige Enova både på planer og finansiering. Enova skal drive fram en miljøvennlig omlegging av energibruk og energiproduksjon med midler fra Energifondet som er på 40 milliarder kroner og tilføres nye friske fem milliarder i år og neste år.

Slik ser det ut under panseret til den hydrogendrevne bilen. En elmotor med sitt eget kraftverk driver bilen. Foto: Tor Mjaaland

— Vi har lagt om bilavgiftssystemet slik at CO2-komponenten blir svært avgjørende. Allerede i 2030 skal vi langt på vei ha en fossilfri bilpark, og i 2050 kun nullutslippsbiler. Da er det viktig å ta i bruk også hydrogenteknologien, sier Tine Sundtoft - henvendt til journalisten, men minst like mye til ordførerkandidat Harald Furre, som fikk gleden av å kjøre hydrogenbilen tilbake til byen.

Og som smilte like bredt som Tine Sundtoft gjorde etter kjøreturen i den stillegående og utslippsfrie bilen.

Eget kraftverk

Når vi snakker om bruk av hydrogen i transportsammenheng, benytter man en brenselcelle. Dette fordi disse er langt mer effektive enn forbrenningsmotorer. Brenselcellen omdanner kjemisk energi i hydrogen direkte til elektrisk energi, som igjen driver en elmotor. På denne måten kan hydrogenbilen være like miljøvennlig som en batteri-elektrisk bil. Bilen har rett og slett sitt eget «kraftverk» som driver elmotoren.

60 mil på tanken

En hydrogendrevet Hyundai ix35 koster i Norge i dag cirka en halv million kroner. For ett år siden var prisen det dobbelte. Bilen har en elektromotor som yter 136 hestekrefter, kan kjøre 594 kilometer på en tank og veier cirka ett tonn. Det eneste denne bilen slipper ut er rent vann, omkring en liter per mil.

Morten Brusletto i Hyundai Norge opplyser at det koreanske selskapet satser 70 milliarder dollar på å utvikle nye motorer til hydrogendrevne biler. I dag er det hydrogenstasjoner i Norge bare i Porsgrunn, Oslo, Lillestrøm og på Gardermoen.