— Rushtidsavgiften er en verkebyll. Det må bort før helst før valget i 2015 og senest før stortingsvalget i 2017. Det er vi bare nødt til, sa Kristiansand Frps frontfigur og gruppeleder Tor S. Utsogn til Fædrelandsvennen på Vest-Agder Frps årsmøte i Lyngdal lørdag.

Da hadde han og fylkesgruppeleder Christian Eikeland brukt mye tid på å forklare at de er helt enige, etter at de uttalte seg svært ulikt om rushtidsavgiften i avisen lørdag.

Eikeland ba fylkesårsmøtet vedta rushtidsavgiften død og begravet, også om 285 millioner i belønningsmidler til buss og kollektivsatsing ryker. Utsogn sa at få dør om avgiften blir beholdt, og at han innser at den kanskje ikke kan fjernes før 2016, fordi det er viktig å beholde belønningsmidlene.

Realitetene

— Vi er ikke uenige. Eikeland snakker om Frps ideelle politikk, jeg snakker om realitetene på bakken. Det er ikke vits for meg å foreslå rushtidsavgiften vekk, for jeg har ikke flertall i bystyret. Belønningsmidlene er viktige og derfor må vi forsøke å reforhandle avtalen vi har med regjeringen., sier Utsogn.

— Jeg har snakket med Utsogn, han er like mot rushtidsavgift som meg, sier Eikeland.

— Dere sitter med makta i samferdselsdepartementet, fylkeskommunen og i Kristiansand. Er det andres skyld at ikke rushtidsavgiften fjernes da?

— Nei, jeg gir ingen andre skyld. Men vi må forsøke å sikre at vi får belønningsmidler uten rushtidsavgift. Stavanger får. Problemet er avtalen vi har med forrige regjering, svarer Utsogn.

— Men løftet til velgerne var at dere skal finne andre tiltak som virker bedre enn rushtidsavgift for å få ned trafikken. Hvor er de?

Flere forslag

— Onsdag skal vi behandle saken i Kristiansand formannskap. Du får se da. Vi jobber med ting. Vi skal ha gruppemøter mandag.

— Har du ikke tiltakene klare, få dager før vedtak?

— Jeg vil ikke si alt. Kanskje bedrifter rundt Kristiansand vil ha parkeringsplasser utenfor byen og busser inn til arbeid. Vi kan satse mer på kompiskjøring, felt for 2+, kollektivfelt osv, sier Utsogn.

Enstemmig mot

Fylkesårsmøtet endte med enstemmig vedtak om å fjerne rushtidsavgiften, koste hva det koste vil. Årsmøtet vil også ha utredet en ny ordning med at arbeidsgiver betaler kollektivkort for sine ansatte, og at kostnaden kan skrives av på skatten.

Nestleder Per Sandberg sier Vest-Agders signal om å fjerne rushtidsavgiften er viktig, men at han forstår problemet i Kristiansand.

Tålmodighet

— Vi må være tålmodige. Vi kan ikke greie alt på en gang og vi har ikke rent flertall. Problemet nå er at vi må administere bypakker som forrige regjering vedtok. Når vi skal lage de nye bypakkene, skal det bli uten rushtidsavgift og med fokus på at byene trenger mer vei, sier Sandberg, som mener nedgang i biltrafikken er illusorisk å snakke om.

Når Høyre/Frp/KrF-styret i Kristiansand skal møte Høyre/Frp-regjeringen til rushtidsforhandlinger, kan ingen si nå.