KRISTIANSAND / MANDAL: På styremøtet i Agder kollektivtrafikk (AKT) tirsdag morgen gikk styret i kollektivselskapet gjennom de fem anbudene som er kommet inn.

Setesdal Bilruter, Nettbuss Sør, Boreal Transport Sør, Sørlandsruta og Bussen Trafikkselskap AS var de fem selskapene som leverte anbud i den åpne anbudskonkurransen.

Det er Sørlandsruta AS, eid av Torghatten ASA, som de siste årene har betjent busskundene i regionen. Selskapet levert også det billigste tilbudet og vant dermed anbudskonkurransen.

– Jeg kan ikke si eksakt pris, men det er en besparelse i forhold til dagens nivå, sier administrerende direktør i Agder kollektivtrafikk. Siv Wiken, til fvn.no.

Konkurrerte kun på pris

Det eneste vilkåret de forskjellige aktørene konkurrerte på, var pris.

– Det ble lagt ut et sett med ruter som skal kjøres. Det stilles en rekke krav i tilbudet som går på miljøkrav og gjennomsnittsalder på bussparken, og på punktlighet. Det vil nok være en forbedring på lokale utslipp, sier Wiken.

Avtalen har en varighet på seks år med en opsjon på ytterligere fire år. Anbudsstarten er satt til 1. juli neste år. Wiken opplyser til fvn.no at årsaken til at anbudsstarten er lagt til juli, er for å unngå start vinterstid. Da Nettbuss Sør overtok bussrutene i Kristiansand etter Bussen Trafikkselskap AS, førte en hard vinter til omfattende oppstartsproblemer.

I likhet med anbudskonkurransen i Kristiansand, er det også for rutene i vest lagt opp krav til hvilke busser som kan benyttes.

– Det vi har sagt er en gjennomsnittsalder på maksimalt åtte år for hele bussparken, sier Wiken.

Må kjøpe inn 40 busser

– Vi er fornøyd med å ha gått seirende ut, sier administrerende direktør i Sørlandsruta AS, Erik Abrahamsen, til fvn.no.

Han bekrefter at det blir dårligere marginer med den nye kontrakten.

– Det er klart at konkurransen nå er så hard at vi ikke gjør regning med samme fortjeneste som vi har i dagens kontrakt, sier Abrahamsen.

– Er kontrakten til å leve med?

– Ja. Vi har vært på oppsigelse i lang tid. Den gamle kontrakten er blitt fornyet to ganger. Den tiden har vi brukt til å effektivisere vår drift, sier bussjefen.

Abrahamsen opplyser at de har et stort utskiftningsbehov blant selskapets 75 busser.

– I dag har vi vesentlig høyere gjennomsnittsalder. Vi kjøper inn cirka 40 nye busser når vi får tildelt kontrakten, sier Abrahamsen.