LINDESNES: På forespørsel fra Fædrelandsvennen har trailersjåfør Kjell Hauan testet nyveien som han gir terningkast 5. – Ja, dersom man ser dette veistrekket helt løsrevet og isolert fra dagens E 39 er dette en flott, ny og moderne vei. Men både før og etter den nye veien er jo E 39 fortsatt under en hver kritikk, sier Hauan.

Han kjører for Agder Veitransport i Lyngdal over hele Sør-Norge og nøler ikke med å kalle E 39 mellom Vigeland i Lindesnes og Lyngdal det absolutt verste strekket. Her blir det terningkast 1. – Stedvis er det så trangt at når jeg møter andre trailere må vi stanse nesten helt opp for å lirke oss forbi hverandre, forteller han.

1. november åpner den svært omstridte veien på rundt fire kilometer rett vest for Vigeland.

Midtdelere

Her er midtdelere som skal forhindre frontkollisjon. Og raskt kommer vi til en såkalt miljøtunnel. Over den skal vilt – særlig elgen – kunne passere. Også en lokal vei er lagt over her.

Det er svært oversiktelig. Hauan skuer ned mot bilene som toger oppover Steinslandsbakken nede i dalsiden. – Ja, det skal bli fint å slippe den, sier han. Men etter at vi har snudd og kjører oppover igjen blir vi enige om at det fortsatt er fullt mulig for polske trailere å sette seg fast her om dekkene er tilstrekklig slitte.

– Men sjansen for akkurat det er nok enda større før og etter Lehnefjorden, der vil det jo fortsatt være like bratt, sier han.

På siden er det satt opp støydempere i plexiglass. Hensikten er at de krever lite plass i forhold til for eksempel jordvoller som man har i Søgne. Dessuten gir plexiglasset bedre oversikt for sjåførene.

Fort gjort

Det påfallende er hvor kjapt overstått den nye veien er. På et blunk har man passert de fire kilometerne og veien blir brått like elendig igjen. – Slik bygges jo mange veier i Norge og det må vi sjåfører forholde oss til. Det er å håpe at resten av E 39 ned mot Vigeland snart også kommer, det trenges, sier Hauan.

Alt i alt godt fornøyd med den nye veien er han. Men som han sier: – For meg som kjører 600-700 kilometer på en dag utgjør jo ikke disse fire kilometerne stort. Men det er en start.