KRISTIANSAND: I mai neste år settes Stavangerfjord i trafikk på ruten mellom Langesund — Hirtshals. Senere på året blir også Bergensfjord ferdigstilt.

De skal seile til Hirtshals og videre til Stavanger og Bergen. Med en slik rute regner Fjord Line med å kapre passasjerer som vil ha en cruiseopplevelse. De markedsfører derfor sine ferjer som "cruiseferjer".

CRUISEMARKED: Fjord Line mener de kan kapre passasjerer som vil ta turen som et cruise. De nye skipene skal blant annet ha åtte spisesteder om bord. Foto: Fjord Line

— Langesund ligger midt mellom Kristiansand og Oslo, så vi forventer i hvert fall passasjerer ned mot Arendal og inn mot Oslo, sier Ingvald Fardal, administrerende direktør i Fjord Line.

Telemark

At skipene på noe tidspunkt skulle komme innom Kristiansand, avviser Fardal kontant. Kontrakten med Grenland havn varer i 15 år og i Langesund er de i full gang med nytt terminalbygg.

Telemark og det tett befolkede Grenland blir svært viktig for å tjene penger på ferjene.

— Folk her er veldig positive til den nye ruta. Her kommer vi til å være i direkte konkurranse med Color Lines rute fra Larvik, sier Vegard Angen Johnsen, Fjord Lines salgssjef i Langesund.

De nye skipene kommer til å ha 300 lugarer, åtte spisesteder, stor taxfree og underholdning på hver seiling.

Forsinket

Fjord Line har ennå ikke eksakt dato for oppstart i Langesund. Skipene ble nemlig forsinket etter at Fjord Line bestemte seg for å bytte ut motorene som allerede var satt inn i ferjene.

FRA LANGESUND: Fjord Line har skrevet kontrakt med Grenland havn om å seile fra Langesund i 15 år med de nye skipene. Her fra skipets lounge i fronten. Foto: Fjord line

Nye motorer som går på flytende gass ble satt inn, og Fjord Line fikk en ekstraregning på 200 millioner. Til gjengjeld ble skipene mer miljøvennlige og de tilfredsstiller nå nye miljøkrav. Det meste av regningen ble tatt av nox-fondet.Ifølge Ingvald Fardal er 71 av 75 seksjoner av Bergensfjord sveiset sammen i Gdansk. Når skipet er ferdig der, skal det videre til Fosen.

Avventende

Hos Color Line er ledelsen ikke spesielt interessert i å si hvordan de møter konkurransen fra Fjord Line.

— Hvordan ser dere på Fjord Lines cruisetilbud?

— Jeg kjenner ikke så mye til det, men selv bruker vi 50 millioner i året på underholdning på våre cruiseskip. Et cruiseskip skal gi et selvstendig underholdningstilbud, og jeg er usikker på om dette blir et selvstendig tilbud. Det kan i hvert fall bli krevende på en så lang rute, sier Helge Otto Mathisen, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line.