KRISTIANSAND: — Det kommer 70 cruiseskip til byen neste år. Med den veksten vi har, er det opplagt mest fornuftig å flytte cruisekaia, sier havnedirektør Halvard Aglen.

I forslaget til budsjett og handlingsplan for Kristiansand havn, foreslår havna ny cruisehavn på Lagmannsholmen i 2016. For mange cruiseskip på Silokaia vil nemlig komme i konflikt med utbyggingsplanene og redusere verdien på de planlagte boligene her.

— Det er et element som er tillagt stor vekt. Utbyggerne har vært tydelige på at hvis vi skal ha cruiseskip ved kai en stor del av året, så vil det være svært belastende, sier Aglen.

Store investeringer

Til sammen foreslår Kristiansand havn å investere 277 millioner de kommende fire årene (se faktaramme). Da blir dokka i ferjehavna fylt igjen og det blir helt nytt kjøremønster. Målet er å redusere tiden det tar å laste og losse.

I Vige blir havna utvidet med anslagsvis 70 meter. Havna mener det haster å få til en utvidelse for å øke kapasiteten og bli så attraktive som mulig, blant annet overfor offshorebedriftene innen Node-nettverket.

— Node har et stort logistikkbehov fremover som de nå vil få dekket over Kristiansand. Med den ordrereserven de har blir logistikk viktig, sier Halvard Aglen.

Investeringene fører til at havnas lånegjeld når 550 millioner i 2016. Aglen er klar over at havna nærmer seg en smertegrense, men mener de har inntekter som kan betjene lånet.

— Havna har de ti siste årene tatt opp 700 millioner i lån, men har samtidig klart å betale halvparten. Det sier noe om kapasiteten.

Konkurranse

Investeringene i havna finansieres gjennom havneavgifter. Fjord Line må betale en million mer i avgifter, mens Color Lines utgifter øker med mellom 3 - 3,5 millioner. Til gjengjeld blir det altså ny ferjehavn.

VEKSTPROBLEMER: Kristiansand havn frykter at flere anløp av cruiseskip til Silokaia vil føre til at de planlagte boligene synker i verdi siden de vil få store cruiseskip utenfor vinduet. Neste år er det planlagt 70 anløp av cruiseskip til Kristiansand. FOTO: LARS HOEN Foto: Lars Hoen

Også innen cruisefarten forventer havna økte inntekter, blant annet på grunn av større skip og flere anløp. Havna regner med økning, til tross for at Arendal har kastet seg på i konkurransen med lavere priser.— De kan nok ta et og annet anløp fra oss. Det er selvsagt irriterende, for jeg vil ha skipene til Kristiansand havn. Det er det som er min jobb, sier Thomas Granfeldt, driftsleder i Kristiansand havn

Havnedirektør Halvard Aglen sier de er mest opptatt av den posisjonen Kristiansand har i markedet og at de ikke ser så mye til Arendal.

— Arendal havn mener Kristiansand kun tenker på egne inntekter?

— Vi driver havn etter forretningsmessige prinsipper, og investeringer og drift skal finansieres gjennom avgifter. En havn har som oppgave å tilby det markedet etterspør, og da må vi gjøre de investeringer som trengs. Men vi er også opptatt av at vi har et næringsliv og et reiseliv vi skal betjene.

Arendal vil ha flere av cruiseturistene

Arendal har kastet seg på i konkurransen om cruiseturistene. Her må skipene kun betale anløpsavgift.

— Vi skal kun være et virkemiddel for å få flere turister til Sørlandet. I Kristiansand er det mer et mål i seg selv å få inn flere cruiseskip av hensyn til havnas økonomi, sier Rune Hvass, havnesjef i Arendal havn.

Målet er 15 anløp i 2014, selv om havna har kapasitet til langt mer.

— Vi konkurrerer ikke primært med Kristiansand, men med havner lenger nord, sier Hvass, som kunne tenke seg mer samarbeid med Kristiansand.

Han mener økningen i Kristiansand i hovedsak skyldes økte drivstoffutgifter. Det fører til at selskapene vil ha kortere cruise for å spare utgifter.

— Vi burde ha samarbeidet mer med Kristiansand i stedet for å konkurrere med hverandre. Da kunne vi ha blitt et godt alternativ til fjordene på Vestlandet.