Overingeniør Kåre Simonsen. Foto: Tormod Flem Vegge

AGDER: — Vi kan ikke stoppe salget, men vi kan stoppe bruken, sier overingeniør Kåre Simonsen til fvn.no.Statens vegvesen Region Sør har nå bestemt at de vil øke fokuset på el-sykler eller el-mopeder, som de siste årene har blitt svært populære blant barn og ungdom som er for unge til å kjøre moped. Mange tror at de kjører el-sykkel, mens de i virkeligheten kjører det som defineres som en el-moped.

Veivesenet skal ikke holde kontroller rettet mot denne gruppen spesielt, men skal fra nå av stoppe også elsykler i sine ordinære trafikkontroller.

— Grunnen til at vi tar tak i det er at vi ser et farepotensial. Én ting er bøter man måtte få, det er ikke det skumleste. Det skumleste er forsikringsproblematikken, sier Simonsen.

Ikke krav på forsikringsutbetaling

— Det er klart at dette er litt trøblete for brukerne, for sykkelen skal oppfylle reglene når det tegnes forsikring. Men hvis man ikke bruker sykkelen som avtalt, kan det bli kostbart, sier Jon Berge, informasjonsrådgiver i If Skadeforsikring, til fvn.no.

Dersom det skjer en ulykke der en elsykkel med oppgitt makshastighet 25 km/t kolliderer i 30 km/t, har forsikringstakeren i utgangspunktet ikke krav på utbetaling.

— Men det er klart dette vurderes i hvert tilfelle. Det er ikke sikkert man kan linke ulykken til at det ble kjørt for fort, sier Berge.

— Men det kan bli vanskelig å få oppgjør etter sånne saker, bekrefter han.

Foreldre kan bli anmeldt

Kåre Simonsen i veivesenet sier de må varsle foreldrene dersom de stopper ulovlige el-sykler.

— Vi ser det sånn at hvis føreren er under strafferettslig lavalder, er vi pålagt å varsle verge eller foresatte. Vi må anmelde både fører og foreldre eller foresatte, sier han, og understreker at det er påtalemyndigheten som tar seg av det strafferettslige.

Han nevner at det fra 1. juni kom en endring som gjelder foreldres sikring av barn i kjøretøy. For eksempel blir en sjåfør med et barn i baksetet som ikke er tilstrekkelig sikret, nå anmeldt. Tidligere fikk vedkommende kun gebyr. Nå blir det også reagert med prikker på førerkortet.

— Vi ser en parallell til elsykler der. De små er overlatt til seg selv uten at noen tar vare på dem, sier Simonsen.

Yngvar Aas. Foto: Arkivfoto

Politiet: — Vi sliter littKampanjen utføres i samarbeid med Trygg Trafikk, forsikringsbransjen og politiet. Sistnevnte skal bidra i kontrolleringen.

— Vi har ikke hatt spesielt fokus på dette til nå. Det har vært et par tilfeller der vi har diskutert og anmeldt førere, men dette har ikke blitt fulgt opp av påtalemyndigheten. Derfor sliter vi litt, sier Yngvar Aas, leder av trafikkseksjonen i Agder politidistrikt til fvn.no.

Han utdyper:

— Dette har med det juridiske rundt lovligheten å gjøre. Det har vært diskutert fram og tilbake. Men Vegdirektoratet har kommet med sin mening om lovligheten i klartekst, og det er det vi følger, sier han.

Aas sikter til notatet Vegdirektoratet kom med 21. mai i år, der de tar for seg regelverket rundt elsykler. «Dersom en ved kontroll ute på veien kommer over uregistrerte kjøretøy hvor en har mistanke om at ovennevnte krav til tråsykkel med hjelpemotor ikke er overholdt, ber vi om at slike kjøretøy stoppes for kontroll, eventuelt ytterligere kontrolleres i hall og eventuelt straffeforfølges m.m. dersom det viser seg at det er snakk om mopeder og ikke elsykler,» skriver Vegdirektoratet. Les notatet her.

Aas sier at praksisen hos politiet nå er at de gir muntlige advarsler og spør om det er gjort noe med kjøretøyet. Videre henviser han fvn.no til politifullmektig Jørgen Henriksen.

Politiadvokaten: - Forholder meg til veimyndighetene

Jørgen Henriksen har ikke oversikt over hva de har gjort med anmeldelsene som har kommet inn for kjøring på el-sykler så langt.

— Jeg kommer til å forholde meg til veimyndighetene, hvordan de vurderer kjøretøyet. Hvis de klassifiserer el-sykkelen som registrerings- og førerkortpliktig, vil jeg reagere etter det, sier han.

Straffen for å kjøre uregistrert kjøretøy og uten gyldig førerkort er bøter og anmeldelse.

— Men det er klart at straffeutmålingen på mopedsyklene må bli litt spesielt, legger han til.

- På hvilken måte?

— Mange av sjåførene er så unge at de ikke kan bli bøtelagt, svarer han.

Det betyr at foreldrene som eiere kan risikere å få reaksjon fra politiet.

Hjelpemotoren må kobles ut

El-sykler har vært et hett tema de siste årene.

Fædrelandsvennen trykket i 2009 et leserinnlegg fra Terje Pedersen, lensmann i Søgne og Songdalen, som hevdet at fører og eier vil bli straffeforfulgt for bruk av el-sykler. Han truet med bøter på 4000 kroner og utsettelse på førerkortet. Dette ble senere avvist av Nils Grønås, politiinspektør og påtalesjef for politiet i Agder.

– Såframt de elektriske syklene holder seg innen de fartsgrenser som står i kjøretøyforeskriften, vil ikke brukerne bli straffeforfulgt, sa han til Fædrelandsvennen i mai 2009. Forutsetningene er:

  • At sykkelen ikke går raskere enn seks km/t når du bare bruker håndspeed.

  • At hjelpemotoren kobler ut når farten overstiger 25 km/t.

  • At motoren kobler ut når du slutter å trå.

Les også: Er dette en sykkel eller moped?

Lensmann Terje Pedersen. Foto: Arkiv

— Kan oppstå farlige situasjonerTerje Pedersen står imidlertid fortsatt på sitt, men de kontrollerer ikke førere av elektriske mopeder i Søgne og Songdalen – selv om det finnes mange av dem.

— De florerer. Man kan ikke gå på butikken her uten at man ser dem. Og de kjører med både to og tre på, sier han.

— Vi har fått noen henvendelser fra voksne og eldre som går på gang- og sykkelstier. Syklene kommer fort på og de er helt lydløse, så her kan det oppstå farlige situasjoner, sier han.

Selv er han oppgitt over at han må se på problemet uten å kunne gjøre noe med det.

— Jeg synes det er vondt og vanskelig. Vi ser de kjører daglig, og har en oppfatning om at det ikke er sånn det bør være. Men så lenge vi ikke har noen klare retningslinjer om hva vi skal gjøre etterforskningsmessig er det lite vi kan gjøre, sier han.

Han mener problemet skyldes mangelfull informasjon til foreldre.

— Jeg tror dette i stor grad er et informasjonsanliggende. Hvis det avdekkes noen kjøretøy som skulle vært registrert, og dette kommer fram i media slik at foreldre ser det, tror jeg de som har ønske om å kjøpe disse syklene blir ganske redusert, sier han.