MANGLER MØNSTER: Hvordan disse dekkene vil tåle en brå oppbremsing, er ikke vanskelig å forestille seg. FOTO: PRIVAT

KRISTIANSAND: — Nei, sånn skal det ikke være, sier daglig leder Bjørn A. Christiansen i Taxi Sør, da han får se bildene som er tatt av en av drosjene som går i Taxi Sørs tjeneste.Dekkene, gamle piggdekk satt på som sommerhjul, har sittet på en minibuss som har gått i taxitjeneste i Kristiansand i hele 2011. Dermed har et utall drosjekunder blitt fraktet omkring på blankslitte dekk i hele vår. Dekk som neppe ville taklet verken vannplaning eller bråbrems særlig bra.

- Jeg har hatt et møte med bileieren, der jeg understreket alvoret i saken, sier Christiansen.

- En full maxitaxi kan veie opp mot tre tonn. Dette ser farlig ut?

— Ja, vi har et lovverk å forholde oss til, og det jeg har forsikret meg om, er at disse dekkene ble byttet umiddelbart. Såvidt jeg forsto, har det skjedd i dag, sier Christiansen.

- Dette er ikke bra

Drosjeeier Kjell Gundersen har totalt seks biler i sving, med flere ulike sjåfører som har det daglige ansvaret for bilene.

Da fvn.no kontakter ham, har han ennå ikke sett bildene av dekkene på bilen som står registrert i hans navn.

— Det er jo sjåføren som har ansvaret for å holde dette i orden. Men jeg har snakket med sjåføren, og han er i ferd med å skifte dekkene, forteller Gundersen.

Dekkene, som er utpiggede piggdekk, skal ha blitt satt på i vår og blitt brukt som sommerhjul. Mønsterdybden på sommerhjul skal være minimum 1,6 millimeter, de fleste sommerhjul har en dybde på 6-8 millimeter som nye. Dekkene som sitter på denne bilen har knapt mønster igjen.

I veitrafikklovens paragraf 23 står det blant annet at "eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand."

- Visste du hvor dårlig det sto til med dekkene på bilen som er registrert i ditt havn?

— Nei, jeg har ikke sett dem, men sjåføren fortalte at han hadde fått satt bilen på verksted, allerede før jeg ringte ham. Så nå blir de skiftet, forsikrer drosjeeieren.

Gir alle beskjed

Daglig leder i Taxi Sør forteller at han nå har sendt en oppfordring til alle drosjeeiere om å undersøke at alle drosjer kjører på lovlige dekk.

- Selv om hver enkelt eier og sjåfør har et selvstendig ansvar, må vi sørge for at drosjene som kjører i vårt navn er i forskriftsmessig stand, sier Christiansen.

Han understreker at Taxi Sør har en moderne bilpark, og at det sjelden meldes inn feil av denne typen.

— Men vi tar selvsagt imot det som måtte komme av henvendelser. Ingen er tjent med denne typen slurv, sier han.

PIGGDEKK: Gamle vinterhjul bør ikke brukes som sommerdekk, advarer NAF. FOTO: PRIVAT

— Nesten ikke mønster igjen

Hos NAF tror nesten ikke teknisk konsulent Dag Edvardsen sine egne øyne.

— Det er jo nesten ikke mønster igjen. Du kan forestille deg bremselengden med slike nedslitte, utpiggede vinterdekk dersom du må stanse på våt asfalt, sier han.

Han er lettere sjokkert over det han ser på bildene.

— Jeg synes det er underlig at næringsdrivende får seg til å kjøre med slike dekk, og på toppen av det hele en drosjesjåfør som har ansvar for andre passasjerer i bilen, sier han.

- Dramatisk

- Hva er det verste som kunne ha skjedd?

— Det er jo en stor potensiell fare forbundet med å kjøre så dårlig skodd. Ta eksempel med barn som løper ut i veien, det er jo ikke en planlagt situasjon.

Edvardsen synes det er uforsvarlig at sjåføren har kjørt på veien med disse dekkene.

- Utfallet kunne ha blitt dramatisk i en faresituasjon, sier han.

Han påpeker at de som forklarer at de "kjører så forsiktig de kan", aldri kan gardere seg mot uventede situasjoner.

— Vi oppfordrer våre medlemmer til å kjøre med gode dekk, nettopp fordi i slike situasjoner er bremselengden avgjørende.

Vinterdekk alene er uegnet som sommerhjul, da de er stivere og tiltenkt snø og is som underlag, ikke bar asfalt. NAF advarer generelt sine medlemmer mot å "spare" sommerhjulene en sesong ved å kjøre ut de gamle vinterhjulene.

- Og det kan være hasardiøst å kjøre dekkene helt ned til lovens grense, minner han om.

— Selv om loven sier 1,6 millimeter, anbefaler vi å bytte dekk allerede når dybden er 2-3 millimeter. Du bør ha så gode dekk på bilen som mulig, sier Edvardsen.