KRISTIANSAND: — Elever klaget på at det var for mye fotball og flate arealer i skolegården. Barna vil balansere, hoppe, klatre, krype og slenge seg, forteller rådgiver Rita Galteland i Kristiansand kommune.

Hun spurte elevene om hva de vil ha i skolegården. Nå er seks skoler utstyrt med anlegg av brukte dekk, tau, stokker, rør og steiner.

— Skolegårdene har lenge vært forsømt i Norge. Vi har alt for mange ensformige, sterile skolegårder som i liten grad innbyr til variert aktivitet. Det er viktig at elevene har muligheter for å leke og bruke kroppen. Det øker konsentrasjonen, og er ett av flere virkemidler som forebygger fedme, sier Galteland.

Kirkenes kan følge etter

Kristiansand kommune var denne uka vertskap for en konferanse om barnehage- og skoleanlegg. Konferansen samlet 250 skoleeiere, planleggere og fagfolk fra hele landet. Galteland viste fram skolegårdene, med hensikt å inspirere kommuner landet rundt til å tenke utenom de tradisjonelle fotballbanene og huskestativene.

— Jeg ble veldig imponert. Det er kreativt og spennende at man setter sammen helt enkelt materiell på ulike måter, og at barna bruker det i lek, sier Tove Korsnes, rektor ved Kirkenes barneskole.

Hun var selv på befaring til noen av byens skolegårder, og tar med seg nye ideer til nord.

— Vi har nettopp rustet opp skolegården ved min skole, så det blir ikke aktuelt å lage et anlegg med gummidekk nå. Vi har klatrestativer og klatrenett. Men jeg vil tipse de andre skolene i kommunen om å hente inspirasjon fra Kristiansand, sier Korsnes.

- Varierte aktiviteter

Skolegårdsprosjektet, som har fått navnet "Aktiv ute", ble startet i 2005. 34 skoler har vært involvert i varierende grad. Fra 2005 til 2010 bevilget kommunen cirka ni millioner kroner til prosjektet, i tillegg til lønnsmidler.

På Wilds Minne skole på Lund er elevene i full gang med å hoppe fra dekk til dekk i friminuttet.

— Vi har en flott skolegård, med god plass å boltre seg på. Elevene har muligheter for variert fysisk aktivitet, sier rektor Anne Marie Mauland Mansoor.

- Færre konflikter

Kommunen har gjort en selvevaluering av "Aktiv ute". Ifølge rapporten har den fysiske aktiviteten til elevene økt, og færre elever "slenger" rundt i friminuttene. Lærerne melder om færre konflikter i friminuttene.

Den nasjonale "Elevundersøkelsen" som måler elevenes trivsel, viser at elevene i Kristiansand er mer fornøyde med skolegården sin enn elever i landet for øvrig.

Skolene som har fått anlegg av dekk og stokker, er Wilds Minne, Dvergsnes, Tordenskjoldsgate, Lovisenlund, Sjøstrand og Solholmen. Karl Johans Minne skole på Tinnheia er neste skole i køen. Planleggingen starter ved nyttår.

Nå står barnehagene for tur

– Det er et skrikende behov for å ruste opp uteområdene til de eldste barnehagene, sier rådgiver Rita Galteland.

Øverst på listen står Odderøya barnehage. Her skal anleggsarbeidet ferdigstilles i begynnelsen av november.

— Barn i barnehagen skal ha mulighet til å bruke kroppen. Ferdigheter som å balansere, hoppe, klatre, krype og løpe, er nødvendig erfaring fra ung alder. Uteområdet skal også invitere til fantasi, opplevelse, undring og samhandling, sier Galteland i Kristiansand kommune.

I 2006 vedtok formannskapet at rådmannen skulle vurdere å tilpasse prosjektet "Aktiv ute" til barnehagene. En slik satsing er ennå ikke prioritert i kommunens økonomi. Oppvekstdirektøren har derfor valgt å omdisponere cirka 200.000 kroner for å komme i gang med opprustingen av de kommunale barnehagene som har størst behov.