Helt siden Marika Lejons delfinalelåt «Hungry For You» ble sluppet sist mandag, har diskusjonen rast på ulike fansider på nettet. Flere mener låten er til forveksling lik fjorårets greske finalehit i Telenor Arena.

Der Giorgos Alkaios & Friends sang «Opa», kommer Marika Lejon fra Søgne i kveld til å synge «Whoppa», noe også Aftenpostens musikkanmelder Robert Hoftun Gjestad har bitt seg merke i. I sin vurdering av låten, som han forøvrig serverte karakteren 1, skriver han følgende;

Ja, det var morsomt med grekernes «Opa» i ESC-finalen i fjor, men den vant ikke. Da er det liten grunn til å kopiere sigøynerfestlighetene direkte.

Lettkledd Lejon vil ikke spille på sex

Tradisjonelt

Selv avviser Lejon enhver spekulasjon om plagiat.

— Folk glemmer tydeligvis at i Syd og Øst-Europa er «Opa» det samme som vi her i Norge sier «tralala» eller «hei sann hopp sann tralala». Det er et vanlig uttrykk for glede, som brukes i festlige sammenhenger. Dette er derfor overhodet ikke noe forsøkt på å etterligne noe som helst, sier hun til Aftenposten.

De som husker tilbake til den norske delfinalen i MGP fra Alta i 2007, vil huske Marika Lejon. Den gang fremførte hun en svenskskrevet låt, og røk ut. Nå er hun tilbake, denne gangen med sine musikalske røtter takket være sin tsjekkiske mor.

Øst

— Min musikk har alltid vært preget av østeuropeisk folkemusikk, og denne låten er derfor en blanding av både norsk og østeuropeisk folkemusikktradisjon. Jeg har ikke skrevet låten for at den skal tekke et potensielt finalepublikum i den delen av Europa, dette er en del av mitt liv, sier hun.

På scenen har hun med seg både fiolin og trekkspill. I fjor slapp hun en plate på nettet, her brukte hun musikere med sigøynerbakgrunn.

— Musikken min bærer veldig preg av den bakgrunnen jeg har, og det gjelder også årets MGP-låt, sier hun.

Dobbel

På mange måter lever Marika Dejon et dobbeltliv. På scenen er hun et fyrverkeri, både musikalsk og i hår og klesvei. I kveld skal hun blant annet rase rundt på scenen i 20 cm høyre stiletthæler.

26-åringen har en lang merittliste bak seg som musiker, og har blant annet gitt ut plate, sunget under By:larm, vært med i «Norske Talenter» på TV 2 og «Kjempesjansen» på NRK.

Veileder

Men når hun ikke er artist er hun student. Nylig gjorde hun ferdig sin mastergrad i medievitenskap, og er samtidig utdannet kostveileder ved Norges idrettshøgskole. Til høsten starter hun på doktorgrad i medievitenskap.

— For meg handler det om å glede fansen min, sier hun.

At ikke alle er like begeistret for hennes bidrag i kveld, synes hun er flott.

— Det er selvsagt bra at folk elsker sangen min, men det gjør meg heller ikke så mye at noen hater den. Jeg har fått både topp og bunnkarakterer. Det verste er å havne midt på treet, derfor er jeg glad at sangen er litt omdiskutert, sier hun.

Les også: - Jeg har virkelig gitt alt

Nekter

Heller ikke MGP-general Per Sundnes eller leder av den norske MGP-klubben, Morten Thomassen synes Marika Lejons låt er en etterligning av fjorårets greske bidrag.

— Det er bare selve ordet som er likt, og «Opa» uttrykket er det mange land som har brukt. Hvor mange ganger er det ikke at artister har brukt «Come on, come on», men du kan ikke beskylde Wig Wam for plagiat av den grunn, sier Sundnes.

Fest

Morten Thomassen i MGP-klubben har ikke klart å hisse seg opp over plagiatpåstandene.

— Ordet betyr jo bare party party, og det skal litt mer enn dette til å hisse meg opp, sier Thomassen, som har Lejon som sin favoritt.

— Det er en morsom låt, som skiller seg ut sammen med en del standard poplåter, sier Thomassen.