SOM SMURT: Trafikkavviklingen i Vågsbygd ble merkbart bedre etter at hele Vågsbygdveien ble lagt på en side av gropa. Kjøremønsteret forblir uendret frem mot sommeren. Foto: Erlend Olsbu
HER KOMMER DEN UT: Det er nå kun 100 meter igjen før tunnelen fra Hannevika kommer ut her i Fiskå-gropa. Snart starter byggingen av tunnelportalen. Foto: Erlend Olsbu

KRISTIANSAND: Etter planen skal sprengningsarbeidet være avsluttet innen 1. februar.

— Det er nå sprengt frem til den lille rundkjøringen på Blørstad. I januar skal det sprenges videre, samt jobbes en del med å sikre fjellet slik at det blir trygt å jobbe i gropa, sier byggeleder Wilfred Ånonsen i Statens vegvesen.

BYGGELEDER: Wilfred Ånonsen er byggleder for vei og ledningsarbeider på den nye Vågsbygdveien.

I hovedløpet gjennom tunnelene vil det passere 15-20.000 biler i døgnet.Ånonsen anslår at det nå er sprengt rundt 1250 av totalt 1350 meter tunnel. I snitt har det gått av ei salve annenhver dag og de kraftigste salvene har inneholdt ett tonn dynamitt.

Støper tunnelportalen

I begynnelsen av februar starter arbeidet med å støpe den 40 meter lang tunnelportalen som skal stå der tunnelen kommer ut av fjellet. Arbeidet som da gjenstår kan karakteriseres som sjarmøretappen, selv om det fremdeles er ett år til veien åpnes for trafikk.

— De fleste usikkerhetsmomentene var knyttet til sprengnings- og gravearbeidet. I arbeidet som gjenstår er ting mer forutsigbart, sier Ånonsen.

Den største utfordringen har vært uregistrerte kabler og rør som dukket opp under gravearbeidet.

— Der var det en del overraskelser. Omleggingen av Fiskåbekken ga oss også en del utfordringer. Tidvis har det vært mye vann i gropa, men nå er også Fiskåbekken ferdig og ute av verden, sier Ånonsen.

Over anlegget skal Sørlandets største rundkjøring plasseres. Den vil være seksarmet og ha en diameter på 50 meter. Om lag 5000 biler vil passere gjennom rundkjøringen i døgnet.

Der var det en del overraskelser. Omleggingen av Fiskåbekken ga oss også en del utfordringer

SLIK BLIR DET: Denne tegningen viser hvordan anlegget blir til slutt. Klikk for større bilde.

Uendret kjøremønster

Tidligere i år skapte byggearbeidene store køproblemer langs Vågsbygdveien. Men etter veiomleggingen i oktober har trafikken gått som smurt.

— Vi forsøkte å legge et løp innom rundkjøringen, men det viste seg å ikke fungere. Etter at vi la hele Vågsbygdveien på en side av gropa gikk trafikken som tidligere, sier Ånonsen.

- Har du noen spesielle ønsker for det nye året?

— Vel, vi er veldig fornøyde med tålmodigheten som trafikantene har vist. Det ser ut som de forstår at arbeidet gjør at det blir noe plunder og heft. Jeg håper de kan være like tålmodige også utover våren og sommeren, sier Ånonsen.

Frem mot sommeren 2012 vil det ikke bli noen endringer av betydning i kjøremønsteret.

I løpet av våren 2013 skal de nye tunnelene og rundkjøringen være klare for trafikk. Hele den nye Vågsbygdveien er ferdig i 2014. Hele anlegget er beregnet å koste om lag 1,08 milliarder kroner.