LILLESAND: Det opprettes en ny bomstasjon på E18, vest i Lillesand, i tillegg til dagens bomstasjon på kommunegrensa mellom Lillesand og Grimstad, skriver Samferdseldepartementet i en pressemelding i dag.

Statsråd Magnhild Meltveit Kleppa utdyper grunnen til standpunktet ovenfor Fædrelandsvennen.

— Det er to grunner til det. For det første var dette et initiativ fra Fylkestinget i Aust-Agder om å utvide Aust-Agder-pakken. Den andre grunnen er at utvidelsen gjelder prosjekt som det er viktig å få realisert. Dette gjelder planlegging av ny E18 mellom Arendal og Tvedestrand, samt planlegging og utbygging av gang- og sykkelvei langs E18 og fylkesvei 402, sier Kleppa.

Hun sier likevel det har vært en utfordrende avgjørelse, med sterke motsetninger mellom forkjempere og motstandere av bommen.

— Det har jo vært en sak der det var svært viktig å lytte til ulike parter. Fordi her er det helt klart ulikt syn alt etter hvor en bor, forteller hun.

Utvidelsen av Aust-Agderpakka har en økonomisk ramme på 200 millioner kroner, som foreslås finansiert av bompenger.

- Rettferdig

Dermed "deles" dagens bomstastjon i Grimstad. I dag koster det 30 kroner å passere ved byen lenger øst. Fra oktober/november kommer det til passeringene til å koste 15 kroner i Grimstad, og like mye i den nye Lillesand-bommen.

Kleppa mener bomsplittingen gir en bedre ordning enn dagens innkreving.

— Det mener jeg faktisk gir en mer rettferdig innkreving. Flere av de trafikantene som har nytte av nye E18 blir da med og betaler, sier hun.

– Gode nyheter

– For meg er dette veldig gode nyheter. Vi har fått gjennomslag for å sette opp en ny bom i Lillesand. Det vil si at flere blir med på å betale, sier fylkesordfører i Aust-Agder, Laila Øygarden(Ap), til NRK Sørlandet.

Tanken om bom i Lillesand har tidligere møtt kraftige protester fra blant andre pendlere - der mange allerede betaler for bompassering i Kristiansand.

Frykter nytt kjøremønster

Lillesandsordfører Arne Thomassen(H) har vært en av de hardeste motstanderne mot et innkrevningspunkt i Lillesand. Han var skuffet i dag.

— Det er en forferdelig trist dag. Jeg var litt redd for at det ville ende opp sånn, men jeg hadde faktisk trodd at Kleppa vil se urimeligheten i hvordan dette vil ramme Lillesandere og folk fra Birkenes, sier han til Fædrelandsvennen.

Han frykter at bilister nå vil velge andre veier enn E18 vestover og mener blant annet bomstasjonen vil få dramatiske konsekvenser for Lillesandere som jobber vest i Kristiansand. De må da passere fire bomstasjoner til og fra jobb

- Slaget er ikke tapt

Thomassen mener likevel ikke alt håp er ute.

Etter at samferdselsdepartementet nå har konkludert, vil saken komme opp i Stortinget i løpet av våren.

— Saken er ennå ikke avgjort i Stortinget. Vi legger oss ikke ned ennå, men det er klart det blir en langt tøffere jobb nå. Vi har en vanskelig jobb fordi vi ikke møter forståelse for hvilke problemer dette skaper, sier ordføreren.

Magnhild Meltveit Kleppa sier imidlertid at det er bred enighet i Regjeringen om den nye bomstasjonen. Derfor vil sannsynligvis flertallet i Stortinget slutte seg til Kleppas forslag.

Den nye bomstasjonen kan være i drift til høsten, dersom Stortinget vedtar dette.

Aust-Agder fylkesting ønsket i utgangspunktet også å finansiere utbygging av Vinterkjærkrysset i Risør og bedret kollektivtrafikk mellom Arendal og Kristiansand. Dette har ikke kommet med i utvidelsen av Aust-Agderpakka.