VEST-AGDER: — Dette er helt utrolig. Jeg har aldri sett maken til omstilling og forbedring i noen annen organisasjon før, sier konsulent Torbjørn Hekneby i det eksterne konsulentfirmaet Storform.

Høsten 2011 utarbeidet Storform en rapport som avdekket store hull i den offentlige tannhelsetjenesten i Vest-Agder fylkeskommune. Tjenesten er for skolebarn, unge opptil 19 år, eldre på institusjoner og psykisk utviklingshemmede

Få tannleger

Rapporten viste blant annet at det var store kvalitetsforskjeller på tjenesten fra sted til sted. På steder med få pasienter var det mange tannleger og på steder med mange pasienter var det få tannleger. Effektiviteten var elendig og fylkestannlegekontoret hadde ingen mål for virksomheten. Dermed ble det heller ikke stilt noen konkrete krav til de ansatte.

Med rapporten som utgangspunkt tok tannlegene problemene ved roten.

Fornøyd

Onsdag presenterte Storform på Quality hotell i Kristiansand en undersøkelse for 120 offentlig ansatte som viste at brukerne nå er svært fornøyd med tilbudet.

— For eksempel hadde vi i januar i år over 3000 pasienter som skulle vært behandlet i fjor. I løpet av året klarer vi å behandle alle vi skulle, pluss de vi skulle behandlet i fjor, sier en meget tilfreds, og nytilsatt fylkestannhelsesjef Terje Andersen.

I løpet av ett år behandles rundt 23.000 pasienter i Vest-Agder. Logistikken rundt dette, med innkallingsrutiner, tidsbruk og lignende, er blitt kraftig forbedret. Det har ført til at det er behandlet nesten 6000 flere pasienter per 30. oktober i år i forhold til i fjor.

SMS

— Nå sender vi for eksempel ut en sms med påminnelse om timeavtale, og dermed har vi redusert kraftig antallet pasienter som ikke møter til avtalt tid, sier Andersen.

Over 3000 personer er spurt i brukerundersøkelsen, og nærmere 700 har svart. Også barn under 16 år har fått svare, men da med krav om at foreldre undertegner. De ble blant annet spurt om hvordan de vurderer kvaliteten på behandlingen totalt.

Toppkarakter

Hele 92,7 prosent synes behandlingen har vært bra eller veldig bra, altså toppkarakter. Den samme tendensen går igjen på spørsmål om informasjon og oppfølging av pasientene.

Kronen på verket må sies å være at pasienter har opplevd at de nå er mindre redde for å gå til tannlegen. Slik som det framkommer i denne kommentaren som står i undersøkelsen:

"Personlig har jeg vært kjemperedd for tannlegen etter sist gang jeg boret, ettersom det gjorde ekstremt vondt, men vikaren gjorde at jeg følte meg trygg, han var pratsom (avledet meg fra å tenke på selve boringen), han klarte å sette en bedøvelse som funket (det gjorde altså ikke vondt denne gangen), og han gav meg tips for bedre tannhelse underveis."

— I tillegg til endringene som er gjort med logistikken, har de ansatte også utvist langt bedre holdninger til jobben og de jobber raskere og mer effektivt, sier fylkestannhelsesjefen med et stort smil.