KRISTIANSAND: — Det kom som lyn fra klar himmel. Alt kom deisende rett ned på fordekket, sier skipper Ben Brynildsen til Grimstad Adressetidende.

Til alt hell var skonnerten bare noen få minutter unna kaien i Lillesand da ulykken inntraff.

16 personer fra Statens vegvesen som var på kurs var passasjerer, kun en av dem ble lettere skadet. Mens en 18 år gammel mann som jobbet på båten ble hardt skadet, og er fortsatt under intensiv behandling ved Ullevål universitetssykehus.

Den 67 fot store skonnerten med en høyde på 24 meter kunne leies til for eksempel havfisketur, sjørøvertokt, bursdagsfeiring, jubileum og skoleklassetur. Skonnerten hadde gått igjennom Sjøfartsdirektoratets skipskontroll.

— Når det gjelder trebåter går en spesielt grundig til verks i inspeksjoner. For å oppdage tørråte må en ta kjerneprøve, og siden masten er såpass ny var det ikke grunnlag for å gjøre det, sier Dag Inge Århus, informasjonsansvarlig ved Sjøfartsdirektoratet.

At tørråten ikke ble oppdaget synes han ikke er klanderverdig, siden masten var såpass ny var det ingen grunn til å mistenke det.

Kan skje igjen

Samme mening har sjøfartsinspektør Leif Erik Wallerud i Kristiansand.

— Nei, en kan ikke begynne å bore inn tremaster uten mistanke, det kan også fort skade masten, sier han.

Han tror likevel at «Solrik»-ulykken vil føre til at kontrollen av passasjerskip av tre blir enda grundigere i fremtiden. Likevel kan han ikke garantere at noe lignende ikke vil skje igjen.

— Nei, tørråte kommer innvendig via en skade og er umulig å oppdage. Samme problem har man med flaggstanger av tre. Det er derfor de fleste nye skip bruker laminert mast, sier Wallerud.

Mulig tiltale

Wallerud har først nylig begynt å sette seg inn i saken og vil foreløpig ikke si noe om skyldspørsmålet. Politijurist Carl Henning Leknesund har bedt om mer politietterforskning av saken, men utelukker ikke tiltale i saken.

Hva vil en eventuell tiltale bestå av?

— Det kommer litt an på, litt tidlig å si noe ennå og det er mange veier saken kan gå. Eventuelt over til Arbeidstilsynet siden det er et arbeidsuhell. Eller hvis det blir påvist uaktsom legemsbeskadigelse, altså hvis det kan bevises uten tvil at det er blitt utvist uaktsomhet etter lovparagraf 237, sier Leknesund.

Hvem kan bli tiltalt?

— Det kan ende opp som foretaksstraff for de som eier skipet. Eller skipperen og så videre, alle som eventuell har utvist uaktsomhet. Men dette har vi ikke tatt stilling til det i det hele tatt ennå. Vi har mistanker, men det er ingen som er siktet, sier Leknesund .

Hva kan eventuell straff bli?

— En slik type sak har en relativt vid strafferamme, avhengig av hvor grov uaktsomhet som er vist, sier Leknesund.