LILLESAND: — Det er få steder vi kan parkere. Kjøleaggregatene støyer og vi blir jaget. Vi er et irritasjonsmoment på veien og utenfor veien, sier Åge Halleraker fra Vikedal.

— Det spørs om det kommer penger til et stoppested for vogntog, sier trailersjåfør Bent Ove Selliken fra Karmøy.

Han kjører Stavanger-Oslo to ganger i uken og er underlagt bestemmelser om kjøre- og hviletid. En stans i Lillesand-regionen passer inn for de fleste som frakter gods mellom Øst- og Vestlandet.

— Vi trenger parkeringsplass, dusj, diesel, god mat og sosialt samvær, sier Bent Ove Selliken.

Lillesand

Veivesenet vil tilrettelegge for en stoppeplass langs nye E 18 på Storemyr, men mener private må stå for driften.

Lillesand kommune var tidlig ute for å sikre bygging av stoppeplass i krysset ved Storemyr. Her kan det bli plass til 40 vogntog.

Grunneier er Opplysningsvesenets Fond, som har signalisert markedsleie for den 16 dekar store tomten. Dette kan kullkaste planene i Lillesand.

— Det er lite penger i en ren stoppeplass med dieselpumper og servicebygg, som vi kunne tenke oss å drive, sier daglig leder i Bil og Trailer, Svein Tore Aanonsen.

— Hvorfor skulle vi subsidiere en stoppeplass? Vi ønsker å få mest mulig ut av tomta, sier grunneiers rådgiver Trond P. Robertsen.

Norges Lastebileier-Forbund (LNF) vil i dag gå inn for et stoppested på Storemyr, men LNF samtaler også med investorer som har andre løsninger andre steder.

Høvåg

En av dem er Geir Figenschou på Høvåg Gjestehus. Når nye E 18 åpner, vil ikke gjestehuset lenger være et naturlig stoppested.

Figenschou ønsker, sammen med andre, å bygge opp et nytt stoppested for sine gode lastebilkunder og andre veifarende. Men han vil ikke bygge på Storemyr.

— Storemyr er uaktuelt. Dette er mer et industriområde. Vi ser på andre steder, sier Figenschou.

Etter det Fædrelandsvennen forstår er det dessuten tanker om et større senter for vogntog lenger øst i Aust-Agder. Det er ikke kjent hvem som står bak disse planene.

Travparken

Sørlandets Travpark vurderer også et stoppested for trailerne. Ny avkjøring vil bedre atkomsten til Travparken, som har fasiliteter for slitne og sultne vogntogsjåfører. Bare dieselpumper mangler.

Travparkens leder Frank Håland vil ikke kommentere saken.

— Fra april neste år innskjerpes reglene for kjøre- og hviletid. Vi har tett dialog med Statens Vegvesen om en stoppeplass. Men en positiv innstilling hjelper lite om ikke pengene kommer. Vi frykter at planene om ender opp i ingenting, sier distriktssjef Karl W. Strandvik i Norges Lastebileier-Forbund Agder og Rogaland

FAKTA

Stoppeplass for vogntog

Statens vegvesen har ansvar for å legge til rette for at yrkessjåfører med krav til kjøre- og hviletid har et egnet sted å parkere langs veien.

Norges lastebileier-Forbund mener en stoppeplass for vogntog må ha tilstrekkelig stor parkeringsplass, servicefasiliteter og et eget rom for yrkessjåfører.