KRISTIANSAND: — Jeg registrerer jo at det er en lokaliseringsstrid her. Og det er klart at Nord-Norge også har behov for både kompetanse og arbeidskraft, men jeg ønsker ikke å gå inn på det her og nå.Det sa forsvarsministeren til Fædrelandsvennen etter at hun i går formiddag hadde hørt en grundig orientering om HiAs planer for en luftfartshøyskole på Kjevik.Under dekanus Morten Tveitereids orientering kom det klart fram at Universitetet i Tromsø oppfatter HiA som en farlig konkurrent. - Dit pepper'n gror

— Vi ønsker ikke å konkurrere med Tromsø og Bardufoss, men de ønsker oss dit pepper'n gror, sa Tveitereid om trafikkflyverutdanningen.For Universitet i Tromsø er i gang med denne typen utdanning i samarbeid med SAS på Bardufoss. Men de frykter altså Høgskolen i Agder.I HiAs planer er trafikkflyverutdanningen ett av fire bein i en total luftfartshøyskole. De andre elementene er utdanning av flyveledere, flyingeniører og innen logistikk. Flyingeniører utdannes i dag i Grimstad, men skal etter planen flyttes til det nye Instituttet for luftfartsutdanning på Kjevik.Stortingsrepresentant Freddy de Ruiter (Ap) var også til stede på orienteringen, og han la heller ikke skjul på at sterke krefter nordpå er lite begeistret for planene på Kjevik.- I Utdanningskomiteen har vi fått klare signaler om at «noen» er provosert. Jeg har selv fått noen ganske aggressive telefoner fra nord, sa de Ruiter som oppfordret HiA til ikke å gi opp tanken på et samarbeid med Tromsø og Bardufoss.- Jeg er glad for at det ikke er dere som har slamret døra igjen for et samarbeid, sa han. 300 studenter

Tveitereid opplyste at HiA ser for seg 2-300 studenter hvis og når planene på Kjevik blir en realitet. Det nye instituttet skal operere i nært samarbeid med Luftforsvarets skolesenter på Kjevik, og utdanningene skal skje i samarbeid med læresteder i andre land.Et av HiAs tyngste argumenter i kampen for å få utdanningen av trafikkflyvere er at dette kan gjøres billigere fra Kjevik enn på Bardufoss.- Vi vil kunne tilby offentlig utdannelse til 7-800.000 kroner per student, mens utdanningen på Bardufoss skjer i privat regi av SAS til 30 prosent høyere kostnader, sa Tveitereid til forsvarsministeren. Men Strøm-Erichsen ville ikke forplikte seg til noe på gårsdagens møte.- Dette har ikke vært på mitt bord, så jeg kan ikke si så mye utover at dette er veldig interessante perspektiver, sier hun til Fædrelandsvennen.- Hva svarer du hvis kunnskapsminister Øystein Djupedal spør hva du mener om Kjevik i forbindelse med eventuelle bevilgninger i revidert nasjonalbudsjett?- Vel, disse planene her virker jo veldig seriøse og godt gjennomtenkt, men jeg kan ikke si noe mer enn det. Avklaring i vår

Det er satt ned et eget utvalg med representanter fra Kunnskapsdepartementet, Samferdselsdepartementet og Forsvarsdepartementet for å jobbe med denne saken. Gruppen skal ha klar sin innstilling i april. Basert på denne rapporten avgjør så regjeringen om den vil gi penger eller annen form for støtte til planene på Kjevik i revidert nasjonalbudsjett.- Jeg kan ikke nå love at det kommer penger allerede i revidert. Men det bør i alle fall komme en eller annen form for politisk avklaring fra departementet om hva man vil med luftfartsutdanningen, sier de Ruiter.Han opplyser at han flere ganger har hatt kontakt med kunnskapsminister Djupedal om denne saken.- Jeg har bedt både han og statssekretærene om å se på hvilke typer samarbeid som kan komme i stand med Tromsø, sier de Ruiter.Morten Tveitereid var for sin del godt fornøyd med møtet i går, til tross for at forsvarsministeren ikke ga noen konkrete løfter.- Det var veldig viktig at vi fikk orientert henne om planene slik at hun er kjent med det arbeidet vi holder på med.