Sondre Rimstad (18)

fra Lillesand holder på med kjøretimer, han regner med å ta lappen om ikke så mange ukene.

— Det er kanskje ikke så dumt å ha en øvre aldersgrense, sier han.

— Eldre folk kan ha svekket syn og nedsatt hørsel. Dessuten er det større fare for at de kan bli syke mens de kjører.

— Så du vil gjerne ha en øvre grense på 75 år for alle?

— Ja. Det kan muligens ha noe for seg. Men det bør vel være mulighet for å få dispensasjon slik at de sprekeste fortsatt kan beholde lappen, sier Sondre Rimstad.

Kjel Veland (53)

fra Vennesla er yrkessjåfør, og synes de eldre oppfører seg bra i trafikken.

— Det er et forferdelig forslag. Å innføre en øvre aldersgrense på 75 år er diktatorisk, sier Veland.

— Mange 75-åringer har bruk for bilen mer enn noen gang. Min erfaring er at eldre både er hensynsfulle og flinke i trafikken, mener Kjel Veland.

Åse Røyksund (32)

fra Vennesla ønsker ikke noen absolutt øvre aldersgrense, derimot vil hun ha hyppige praktiske prøver for eldre bilførere.

— Det er viktig at de holder kunnskapen ved like, understreker hun.

— Eldre kjører ofte langsomt, og det kan skape farlige situasjoner. Det er viktig at de er flinke til å slippe andre trafikkanter fram. Men de fleste klarer seg jo bra, sier Røyksund.

Jack Bjørnsen (47)

har ikke opplevd noen farlige situasjoner i trafikken som skyldes eldre bilførere.

— Hvorvidt eldre skal få beholde førerkort eller ikke må basere seg på individuell bedømming. Reaksjonsevnen blir vel noe svekket, men det er jo veldig mange spreke eldre, sier Bjørnsen.

Han mener det må være legene som bedømmer om folk er egnet til å kjøre bil. Praktisk prøve kan gjennomføres, men ikke så hyppig som hvert år.

— Unge med nytt sertifikat er farligere i trafikken enn eldre, sier 29 år gamle Vemund Hansen.

Han synes ikke det skal innføres en stopp for bilførere over 75 år, de eldre er ikke farligere enn andre. De som er skikket må få lov til å kjøre videre, etter Vemund Hansens mening.

terje.andersen@fvn