MANDAL: I hvert fall redaktør Gunvald Justnæs i lokalavisen Lindesnes.

Han oppfordrer ordføreren til å fjerne sponsorflaggene straks.

— Skalldyrfestivalen har droppet den flotte flaggborgen langs hele Bryggegata til fordel for festivalens hovedsponsorer. Fire flaggstenger har fått banner og flagg. De øvrige flaggstengene står nakne. Coca cola-flagget er nå hilsenen kommunen sender til byens borgere og tusenvis av tilreisende, sier Justnæs.

BEKLAGER KNEFALL.

Redaktøren beklager knefallet for kommersialiseringen og uttaler at slik misbruk av kommunens eiendom burde ordføreren hatt visdom og styrke til å avslå.

Derimot berømmer han ordføreren for at de øvrige flaggstengene langs Bryggegata står nakne.

— Norske flagg på begge sider av kommersialismens fremste banner - coca cola-flagget - ville gjort flausen fullkommen, uttaler Justnæs, i tråd med lederen han skrev i Lindesnes fredag.

— Det vil tjene ordfører, by og festivalledelse til ære hvis det rene norske flagget igjen fikk vaie langs byens største utstillingsvindu festivaldagene, sier han.

— Jeg skvatt da jeg så ut av kontorvinduet mitt torsdag og så coca cola-flagget bli heist, sier han.

Feil FOKUS.

Ordfører Åse Lill Kimestad sier kommunen ikke gir pengestøtte til festivalen, men samarbeider som tilrettelegger for å oppfylle festivalens ønsker.

— Jeg er totalt uenig i at Mandal skjemmes ut. Og vi må ha lov til å prøve og feile. Samtidig har jeg forståelse for at det kommer negative reaksjoner, sier hun.

— Sponsorflaggene er et prøveprosjekt. Reaksjonene avgjør om de tillates neste år, sier Kimestad, som forteller at hun har mottatt flere negative reaksjoner. Hun påpeker at på bybroa vaier bare norske flagg sammen med byflagg.

— Jeg synes det er leit at lokalavisen har fokusert på det negative i stedet for å skryte av den flotte åpningsdagen for festivalen, sier Åse Lill Kimestad.

Må OVERLEVE.

Skalldyradmiral Atle Homme sier Skalldyrfestivalen er nødt til å være kommersiell for å overleve.

— Vi er avhengig av sponsorene. Det er klart at de ønsker gjenytelser. Nå ønsker de å være synlige, sier han.

  • Hvis noen tror Skalldyrfestivalen kan lages på dugnad, tar de fullstendig feil. Da måtte vi ha pakket sammen. I tillegg til et budsjett på opp mot tre millioner, gir sponsorer oss gratis varer og tjenester, sier Homme.

Skalldyradmiralen påpeker at sponsorer er nødvendig og synlige på de fleste store arrangementer.

— Jeg vil anta at en del reagerte da avisen Lindesnes fikk navnet på draktene til fotballklubben MK. Vi ser at fotballag selger navnet på stadion til sponsorer, sier Atle Homme.