Se videointervju med miljøvernsjef Øystein Holvik

KRISTIANSAND: Siste år økte trafikken mellom Kristiansand og Sørlandssenteret med utrolige 13 prosent, eller 5000 biler i døgnet.

— Trafikkveksten er rett og slett katastrofal, sier Kristiansands miljøvernsjef Øystein Holvik, som i går morges møtte ordfører Jan Oddvar Skisland for å diskutere tiltak som kan dempe biltrafikken.

Faktum er at E 18 på østsiden av byen faktisk vil bli for liten om ganske få år - hvis utviklingen får fortsette.

Bybane bygges nå både i Bergen og Stavanger - og staten spytter inn milliarder begge steder.

Skisland mener at Kristiansand vil kveles av trafikkproblemer og klimautslipp hvis ikke Sørlandets hovedstad også får bybane.

— Det er kanskje dumt av en avtroppende ordfører å komme med utspill. Men dette er så viktig at jeg ikke kan la være. Bybane må bli det nye bystyrets viktigste sak, sier Skisland - en uke før han slutter.

Nesten trikk

Skisland tenker seg en bybane som en blanding av trikk og jernbane - en bane som delvis går i dagen og delvis under jorden.

  • Men den må gå fort! Jeg tror det meste av traseen kan gå ved siden av dagens veitraseer. Det viktigste er å få bane fra Vågsbygd Senter, gjennom Kvadraturen, over Lund og til Sørlandssenteret, sier Skisland.

På sikt ønsker han forgreninger til Vennesla, Odderhei og Kjevik og , forlengelse til Lillesand og Søgne.

— Bussen greier ikke å ta unna. Vi får ikke til godt nok kollektivtilbud med dagens politikk. Vi må ta helt nye grep for at regionen skal utvikle et bærekraftig transportsystem, sier Skisland.

Heller enn p-hus

Jan Oddvar Skisland mener en ny bybane må gå under Kvadraturen, eller få en egen gate å kjøre i.

  • Tenk deg tunnel fra Oddernesbroa, under Torvet til jernbanestasjonen. Da kan vi få stoppested midt i handlegatene, sier han.

— Glem P-hus. Bybane er mye viktigere å finne plass til. Banen er fremtidsrettet i et langt perspektiv, sier han.

Milliarder

Han ber det nye bystyret fortest mulig få regulert inn en trasé der bybanen kan gå - deretter starter kampen om pengene.

— Det må være en statlig oppgave å hjelpe med trafikkavvikling og klimatiltak også her, sier Skisland, som ikke aner hva banen vil koste. Mellom to og fem milliarder kroner, antar han.

Rushtidsavgift

  • Rushtidsavgift i veibommene rundt Kristiansand vil komme og må komme, mener Skisland.

Selv om Kristiansand bygger bybane og satser mer på buss, mener han biltrafikken ikke vil bli nok redusert før politikerne tør å innføre begrensende tiltak.

Miljøvernsjef Øystein Holvvik opplyser at det jobbes med ulike modeller i byråkratiet, eksempelvis redusert rabatt i bommene i rushtiden,

Regjeringen ønsker rushtidsavgift i storbyene, men overlater til byene å bestemme selv. Det er i utgangspunktet ikke flertall for forslaget i det nye bystyret.

Ifølge Holvik kan traseen for bybane kan komme på plass ganske raskt, hvis man vil.

Jan Oddvar Skisland vil ikke ta selvkritikk i forhold til de store veiutbyggingene som snart kommer, at han burde tenkt annerledes tidligere.

  • Vi trenger de nye veiene også, sier han.