KRISTIANSAND: — Jeg er glad det endte sånn, men det burde ikke være nødvendig, sier Anne Siri Knutsen (56).

Hennes protest mot fjøslukten har ført fram. Ecco gir henne - og andre fortvilte sandaleiere - medhold. I går fikk Knutsen tilbake de 749 kronene hun betalte i sommer.

Alle de 600 forretningene som selger slike sandaler har nå fått brev fra Ecco Norge om at den «dårlige lukten» heretter er å regne som gyldig reklamasjonsgrunn.

- Ubrukelige

For litt over en måned siden sto den fortvilte Ecco-kunden fram med sin historie i Fædrelandsvennen.

— Hvis ikke jeg får nye, må jeg gi dem til en bonde, fastslo hun.

Og konsernets sjef i Norge var klar i budskapet:

— Lukt er en veldig subjektiv antakelse. I den typen materiale kan det forekomme lukt, men vi mener ikke dette er grunnlag nok for reklamasjon, uttalte Torfinn Kallevik den gang. I mellomtiden ble sandalene levert til Forbrukerrådet i Kristiansand, som ekspederte dem videre til en av Norges fremste skoeksperter, som satt i den nå nedlagte klagenemnda for sko.

— Ecco burde ikke ha mukket i det hele tatt. Skoene er ubrukelige, fastslår Tove Riiser-Larsen overfor Fædrelandsvennen.

Lukten ble først brysom da sandalene ble oppvarmet på foten.

— Det gjorde susen da en av oss tok dem på. Lukten utviklet seg og det endte med at hele etasjen ba om at de ble fjernet. Det luktet ordentlig fjøs, sier skoeksperten.

Limet årsaken

Årsaken til lukten skal ligge i limet som er brukt mellom yttersålen og mellomsålen. Ecco Norge har solgt 9270 par av denne sandalen, men siden det er brukt forskjellige typer lim, blir ikke hele partiet trukket tilbake.

Forbrukerrådet har etter avisoppslaget fått tre andre henvendelser fra Kristiansand. Etter rådets syn burde reklamasjonen vært anerkjent øyeblikkelig.

Butikken i Kristiansand får også kritikk, for å ha unnlatt å besvare flere brev fra Forbrukerrådet.