KRISTIANSAND: Skjønt, i går ettermiddag så det ikke helst slik ut.Håndverkere kom og gikk. Malerspann sto på bildekk og flak av plast dekket tepper.— Full kontroll.To ganger sa Svein Olaf Olsen det, i løpet av de få minuttene vi hørte ham snakke.Klokken 07.30 i dag kastes loss for aller første avgang i rederiet Masterferries unge historie.Samtidig går rederisjef Olsen opp til eksamen, en prøve han har forberedt seg til helt siden den superraske katamaranferja ble kjøpt fra Incat Europe for nær 200 millioner kroner før jul i fjor.- Full kontroll.Det var alt også kokk Terje Håbusland sa, der han med antydning til fukt i panna gjorde buffeten klar.I salongen på øvre dekk fant vi Svein Berntsen, stasjonssjefen for Sjøfartsdirektoratet i Kristiansand, som var om bord for å levere det siste av nær 50 sertifikater som trengs for å sette «Mastercat» i trafikk.Da er rubbel og bit av offentlige papirer med navnetrekk regnet med, inklusiv sertifikatene til besetningen.Papiret Berntsen leverte er alltid det siste i en slik bunke: «Permit to operate» er overskriften, hvilket i dette tilfellet er å regne som selve startskuddet for ferjekonkurranse mellom Kristiansand og Danmark.I over en måned har folk fra nevnte direktorat besiktiget det 91 meter lange fartøyet for å se til at alle krav er oppfylt.Papirene gjelder alt fra bølgegrenser til antiterrortiltak, fra klassifisering av skrog til lisens for radio.Tirsdag utstedte danske myndigheter såkalt vertstatskontroll og miljøkontroll, slik at alt også skulle være klart i Hanstholm.Klart skulle det bli også i tax free'en, selv om forholdene virket noe kaotiske i går.- Vi rekker det, selv om det kan bli sent i kveld, sa Oddbjørg Hagen.«Vi gjør det på to timer» sto å lese på ryggen hennes. Budskapet gjaldt naturligvis ikke rigging av ny butikk med varer som nevnte Olsen har lovet skal være rimeligere enn hos Color Line.Samme løfte gjelder for billettprisene.Fra klokken 07.30 i dag er konkurransen et faktum.