KRISTIANSAND: — Vi har pengene. Nå ønsker vi meningen med livet.

Det slo trendforsker og futurist, Anne Lise Kjaer fast, da hun overtok foredragspodiet på Agder Teater etter Arne Hjeltnes onsdag formiddag. Hun snakket for en lydhør sal bestående av kunstnere, politikere, forskere, reiselivsnæring og journalister.

En av åtte foredragsholdere

Danskbritiske Anne Lise Kjaer var en av åtte foredragsholdere under dagens Motion-konferanse på Agder teater i Kristiansand. Selskapet hennes, Kjaer Global, som ble etablert på 80-tallet, er stasjonert i London. Firmaet leverer prognoser og trendanalyser til merkenavn som Nike, Nokia, Toyota, BMW og IKEA, for å nevne noen.

På 38 nøye tildelte minutter fikk hun i oppdrag å gjøre rede for dagens såkalte trendkart og morgendagens konsumenter.

— Ser du etter trender i dag finnes de der pengene er, uttalte Kjaer, som selv tyr til Financial Times, for å få en pekepinn på hva det er som rører seg i markedet.

Oppskriften bak hennes prognoser er "hardt arbeid, god hukommelse og evnen til å se hvordan ting påvirker meg og min familie".

Hvordan få mer ut av livet

Som mor til fire barn, ser hun tenåringene ta i bruk sosiale medier som facebook, twitter og youtube. Sosiale medier hvor man skaper seg profiler, nettverk på tvers av landegrenser og hvor man bygger seg et image. Spørsmålet hun har måtte bale med fra sine tenåringer er likevel - Hvordan kan jeg få mer ut av livet?

Før het det: Jeg shopper, derfor er jeg. Nå heter det ifølge Kjaer: Jeg føler, derfor er jeg.

I et vellykket og stadig mer polarisert samfunn, hvor teknologien er blitt et verktøy for å orientere seg og markere seg, og hvor vi omgir oss med pene ting, som praktfull arkitektur og fokus på design, er morgendagens forbrukere på utkikk etter emosjonell tilknytning, mening og tilfredstillelse.

Kjaers analyser viser at bedrifters evne til å overleve og være relevante for sine brukere er ved å "styrke forbrukerne".

— Når folk sitter med iPhonen sin, tenker de at de er unike, selv om de ikke er det. Det er på grunn av den emosjonelle tilknytningen til produktet, forklarte hun.

Forbrukerne er på jakt etter spesialtilpassede applikasjoner, beleilighet og funksjonalitet som kan bidra til stressfri hverdag med mer tid til overs. Interaktivitet er også et ønske fra forbrukerne. Hvis man som bedrift ikke er i stand til å styrke forbrukerne, mister man dem til konkurrenter, slår Kjaer fast.

Tate Modern

Ifølge Kjaer er et av verdens mest besøkte steder er Tate Modern i London. Og det at det nå er et kunstmuseum som trekker folk i hopetall er slett ingen tilfeldighet, men står i sammenheng med vårt behov for opplevelser.

— Vi er kulturelle konsumenter som elsker å oppleve ting som beriker oss.

- Sats på kanalene som er relevante

På spørsmål fra salen om hvilke kanaler dagens medier skal satse på for å møte forbrukernes behov, svarte Kjaer følgende:

— Man må utvikle de mediene som er mest relevant for de brukerne som du vil ha.

Her er de åtte trendene som etter Kjaers analyser gjør seg gjeldende i dag:

1. CONVERGENCE TECHNOLOGY

Multimedia og mobil. Elektroniske hjelpemidler som personifiserer og forenkler hverdagen.

2. CO-CREATION

Sosiale medier, blogger og publiseringsverktøy som twitter, youtube, google, facebook og wikipedia. Noe vi selv er med på å skape.

3. CONVENIENCE CULTURE

Feks Starbucks. Raske løsninger for en stressfri hverdag med mer tid til overs. Vi navigerer med GPS, shopper via mobil og bestiller ferdigmat i store SUV'er.

4. GLOCALISATION

Forbrukerne er opptatt av "lokal kapital" fremfor store globale giganter. Man er opptatt av kjerneverdier og integrering.

5. NEW AUTHENTICITY

I en kultur bestående av massekonsum begynner forbrukerne å kreve autensitet. Vi ønsker å oppleve virkelige ting.

6. POWER ECONOMIES

En raskt voksende middelklasse skaper både muligheter og utfordringer i markedet.

7. GLOBAL SUSTAINERS

Rettferdig handel. Det handler ikke om hvor mye penger du har, men om hvor mye du kan dele.

8. HEALTH & WELLNESS

Trenden som ifølge Kjaer overgår alt. Kjaer beskriver dagens og fremtidens forbrukere som "karma-jegere" hvor velværeprodukter er "big business".

Du kan lese alt om trendanalysen her.

Vi gjør oppmerksom på at Mediehuset Fædrelandsvennen er medeier av Motion.