LISTER: — Vi vil øke bevilgningen til veier med minst 50 prosent. Det er bare en dråpe i havet, men vi vil etablere et veifond hvor det settes av 20 milliarder hvert år, slik at det blir en mer langsiktig plan med veibyggingen, sier Ingunn Foss til fvn.no.

Hun er positiv til Stoltenbergs løfte om mer penger til vei, men vil ha mer langsiktig planlegging av nye veier.

- Mer plan

  • I Agder har vi en felles rettet plan mot bevilgningen av statsbudsjettet, hvor vi har klare synspunkter på hvordan bevilgningen bør være. Vi tror det er en fordel at hele Agder står sammen i denne store planleggingen. I Aust Agder er det en klar plan. Slik det ligger i Vest Agder i dag er arbeidet lite fremtidsrettet med mye flikking på gamle veier. Vi trenger en større planprosess for å gjøre større prosjekter

— For hundre år siden ble det brukt et statsbudsjett for å gjøre veien bedre. I dag er vi verdens rikeste land og veiene er dårlige, sier ordføreren.

- 60% er under standarden

Hun kan ikke helt forstå inflasjonsargumentet mange bruker mot mer penger til veibygging. - Veiene blir jo liggende og kan ikke flagges ut. Nye veier vil hjelpe næringslivet og transportnæringen. Vi taper jo også penger på turisme, og så må en jo også tenke på miljøaspeket med co2-forurensingen, sier Foss.

Foss forteller at omtrent 60 prosent av veiene i Norge er under den standarden vi vil ha, og at det er stor kamp om midler til nye veier. Kanskje burde staten ta over styringen av nye veier, foreslår ordføreren.