KRISTIANSAND: Verksteder som uten godkjenning tar jobber i større eller mindre grad er ikke nytt.

– Vi kjenner jo til at det foregår ulovlig verksteddrift. Vi er jo ikke så dumme at vi ikke skjønner det, sier Monika Omholt, Seksjonsleder på trafikkant og kjøretøy i Statens vegvesen, til fvn.no.

Kjellerlokalene i Kartheia 3 viser de farlige arbeidsforholdene som en arbeider ble utsatt for da han skulle skru ut motor og girkasse av en bil.

– Det er i vår interesse at det ikke drives pliktig arbeid på verksteder som ikke er godkjent, sier Omholt.

Vegvesenets hovedmandat er imidlertid ikke å avsløre ulovligheter, men å kontrollere lovlige verksteder.

– Vi prioriterer i første omgang tilsyn med de organer som har godkjennelse. Det er disse verkstedene forskriften vi jobber etter rett seg mot. Det er ikke mye ressurser til kontroll av de ikke-registrerte, sier hun.

Omholt forteller at Statens vegvesen med jevne mellomrom får tips om ulovlige verksteder.

– Vi får med jevne mellomrom tips om verksteddrift som ikke er godkjent. Det er da forskjellig grad av kapasitet til å følge opp tipsene, avslutter hun.