MANDAL: — Vi er veldig spent på hvordan det vil gå. Planen er å slippe trafikanter forbi arbeidsområdet hvert 20-ende minutt. Men av erfaring vet vi at det passerer omkring 4-500 biler forbi Skjekkefjellet hver time, så det blir fort lange køer. Om vi må justere intervallene må vi bare vurdere underveis, sier prosjektleder Toralf Johansen i Statens Vegvesen til fvn.no.

Fredningstid.

Ifølge Lindesnes skal arbeidet bestå i å rense fjellet for steiner og blokker, og bolte fast usikre partier. Arbeidet skal etter planen vare i omkring én måned, men de største køproblemene vil man få den første uken, tror Johansen.

— Vi regner med at det går én ukes tid på å renske fjellsiden. Da vil trafikken være mest hindret. Etter dette starter boltingen, og da kan vi trolig åpne veien oftere. Men det kan oppstå kritiske situasjoner under bolting også, sier Johansen.

For å sikre at folk kommer seg til og fra jobb og skole, starter ikke arbeidet med rassikringen før klokken 09 om morgenen. I tillegg vil arbeidet stanses mellom klokken 15 og 17 på ettermiddagen.

HØYT: Skjekkefjellet som skal sikres, er 110 meter høyt. Her skal arbeidere rapellere ned fra fjelltoppen og fjerne løse steiner. FOTO: Kari Lea Hennestad Foto: Kari Lea Hennestad

Manuell dirigering.

— Reguleringen vil foregå manuelt for at trafikken blir avviklet så effektivt som mulig. Men det er alltid en utfordring å jobbe med slike fjell. Man kan underveis oppleve at det oppstår kritiske situasjoner når man begynner å jobbe med fjellsiden. Da risikere man å måtte stenge veien i lengre perioder på grunn av risiko for ras. I så fall må vi bare ta de vurderingene underveis, sier Johansen.Det er ikke skiltet noen omkjøringsvei for trafikantene som må forbi Skjekkefjellet. Dette skyldes ifølge Johansen at omkjøringen tar urimelig lang tid.

— Omkjøringsveien for denne delen av E 39 går om Laudal, Konsmo og ned igjen til Vigeland. Denne strekningen tar omkring 1,5 time å kjøre. Det finnes andre, og langt mer uegnede omkjøringsmuligheter, men disse vil vi ikke anbefale. Vi regner likevel med at lokalkjente vil benytte seg av disse omkjøringsveiene, sier prosjektlederen.

Vogntog på smale veier.

De to veiene er om Hogganvik og Sånum, og mellom Heslebakken i Lindesnes og Fuskelandshøllen sør for Holum i Mandal.

— Vi fraråder disse omkjøringene på det sterkeste. Det er skarpe kurver, og over Bankebrua i Mandal kan ikke en gang to personbiler passere hverandre. Samtidig vet vi at mange sjåfører har GPS som viser korteste omkjøringsveier. Dersom det oppstår problemer knyttet til omkjøringsveier, kan det bli aktuelt å skilte med at veiene er uegnet for store kjøretøy, opplyser Johansen.

Årsaken til at Skjekkefjellet skal sikres på nytt, er at det de siste årene har vært problemer med flere isras ned på E 39. Det 110 meter høye fjellområdet ble sikret på midten av 90-tallet, men frost og tele har gjort sitt til at det må sikres på nytt. Nå skal det blant annet henges opp et 700 kvadratmeter stort nett som skal hindre stein- og isras.