KRISTIANSAND: Ifølge værmeldingene kan det falle opp mot 80 mm nedbør på Sørlandet onsdag.

Vegvesenets byggeledere har kontaktet sine entreprenører for å få dem til å kontrollere sluk og bekker langs sørlandsveiene for å hindre oversvømmelse.

— Vi har spesielt fokus på grusveier og veistykkene hvor vi tidligere har hatt oversvømmelse. Entreprenørene sjekker her at avvrenningen fungerer tilstrekkelig. På denne årstiden er det blant annet viktig å sjekke at ristene ikke er tettet av løv, forteller distriktssjef Johan Mjaaland i Statens Vegvesen i Vest-Agder.

Lite problemer

Distriktssjefen er imidlertid ikke bekymret for at veinettet blir lammet av regnet.

— Normalt sett har vi lite problemer ved store nedbørsmengder på Sørlandet, sier Mjaaland.

I september i fjor måtte Baneheitunnelen stenges da regnværet skapte oversvømmelse i vestgående løp. Mjaaland tror ikke onsdagens nedbør vil føre til tilsvarende problemer.

— Oversvømmelsen i Baneheitunnelen skyldtes hovedsakelig at fremmedlegemer tettet sluk i tunnelen, forteller distriktssjefen.

Forbereder seg

Også Ingeniørvesenet i Kristiansand kommune forbereder seg på store nedbørsmengder.

— Vi har i hele dag vært rundt og sjekket rister og sluk. Nedbøren er varslet først ut på ettermiddagen onsdag, så vi kommer også til å bruke første delen av morgendagen til kontroll, sier Jan Ole Dalene i Ingeniørvesenet.

Han tror ikke regnværet kommer til å by på store utfordringer.

— Nei, jeg tror ikke det. Vi har opplevd langt mer nedbør enn dette. Så lenge vi klarer å holde slukene oppe, så skal det gå greit, sier Dalene.

Frykter ikke for båter

Heller ikke Johan Rasmussen, som er leder for småbåthavnene i Kristiansand kommune, er bekymret over værvarselet.

— Vi har en kriseberedskapsplan som blir iverksatt ved behov. Det har ikke vært snakk om det så langt jeg vet, sier Rasmussen.

Han opplyser at store nedbørsmengder ikke er noe problem i seg selv. Det er regn kombinert med springflo som skaper problemer for småbåthavnene.

— Vi har i hovedsak flytende anlegg som justerer seg med vannivået. Otra er mer regulert enn tidligere, så heller ikke der pleier det å bli noe stort problem, sier Rasmussen.