Kristiansand: – Jeg savner de radikale grepene for å håndtere trafikkøkningen. Vi har en trafikksituasjon som er i ferd med å bryte sammen. 67000 biler kjører inn og ut av Kvadraturen hver dag. Nå må vi tørre å ta alvorlige grep, og se litt fremover, sier Dag Vige (V).
Torsdag skrev Fædrelandsvennen at Vest-Agder og Kristiansand hadde den største trafikkveksten i hele landet i 2008. I Vest-Agder var økningen på 3,1 prosent, i Kristiansand var tallet 3,2. I samme periode mistet kollektivtrafikken 122000 passasjerer.
Gratis parkering
Areal— og transportforvaltningsprosjektet i Kristiansandregionen (ATP) har allerede foreslått en rekke tiltak for å snu denne trenden. Blant forslagene finner vi bygging av ti nye park and ride-anlegg. Her foreslås parkeringsplasser i utkanten av byen, hvor man kan parkere bilen sin gratis og lett ta seg videre med buss eller tog.
– Ideen er veldig god, men ATP snakker om småanlegg med opptil 40 parkeringsplasser. Jeg mener vi må ha flere store anlegg med mellom 300-700 parkeringsplasser. Vi kan bygge parkeringshus, og eventuelt grave de ned om nødvendig, sier Vige.
Vige la fram sine forslag da formannskapet kom med innspill til den nye kommuneplanen tidligere i uken. Han mener parkeringsanleggene bør ligge utenfor bomringene, og Vige foreslår eksempelvis Falconbridge, Krossen, Vågsbygd og Bjørndalssletta. Sykkelparkering kan gjerne knyttes til.
– Videre kan man hoppe rett på Metrobussene, og komme seg enkelt inn og ut av sentrum, sier Vige.
Artikkelen fortsetter under bildet
Bred politisk støtte
Han får støtte fra flere kommunepolitikere.
– Jeg mener dette er en veldig god måte å gjøre det på. Metrobussen dekker en del av befolkningen, men mange bor spredt og har ikke bussforbindelse til byen. Gode parkeringsmuligheter i utkanten med hyppige bussavganger er en veldig god løsning. Jeg regner med at dette kommer inn i kommuneplanen, og håper vi får det gjennomført, sier Inger Skeie Hansen (H).
– Dette er et tiltak det et bred politisk vilje og enighet om, og jeg støtter Vige ett hundre prosent. Det viktigste nå er å få det med i kommuneplanen, og at det legges til rette for det planmessige. All teori og erfaring viser at park and ride-anlegg er et av de viktigste tiltakene for å få folk til å ta buss, sier Jørgen Kristiansen (Krf).
– Ingen dårlig idé
Bjørne Jortveit, rådgiver i ATP-utvalget, er positiv til Viges innspill.
– Dette er sikkert ikke en dårlig idé. Hvis det virkelig skal monne, er det ikke dumt å satse stort. Det er bra og fremtidsrettet å tenke sånn, mener han.
Videre mener Jortveit det kanskje ikke er den beste ideen å bygge gigantiske park'n ride-anlegg med en gang.
– Jeg tror disse ideene trenger tid for å modnes i hodene til folk. Kanskje er det lurt å bygge anlegg med 15-30 parkeringsplasser først, for å se om anlegg i denne størrelsesordenen kommer i bruk. Hvis det tar av, er tiden inne for å se om vi må planlegge i større skala. Jeg tror mange etter hvert vil skjønne at park and ride er en god idé, sier Jortveit.
Hva mener du om forslaget. Si din mening i debatten nedenfor.